Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

371

CYACKA ПРАКСА

да je Служба друштвеног књиговодства битно повредила одредбе Закона о општем управном поступку Врховни привредни суд je жалбу тужиоца уважно и оспорено решење понишхио, с тим да Служба друштвеног ииговодства у поновном поступку, придржавајући се одредби Закона о општем управном поступку (чл. 74—78), утврди спорну чињеницу да ли je тужилац у свои кььиговодству посебно утврВивао укупан приход и доходак за сваку своју делатност, па да затим донесе ново решегье". Y склад-y са гледиштем изложении у овој пресуди, у садаштьем Закону о Служби друштвеног књиговодства („Службени лист СФРЈ", бр. 23/67) предвиђено je (план 44. став 4) да се записник доставља кориснику друштвених средстава на примедбе. Достављање. Достављање писмена у управном поступку, иако je оно чиста техника поступка, има посебан правки значај и зато му je ЗУП посветио низ својих одредаба. Да би се схватио сав правки значај доставлања, доволно je поменути да je сваком писменом које се доставла, намешено одреоено правно дејство, а да оно може наступити само ако je писмено на прописан начин доставлено. Тако, решегье без ваљаног достављања не може постати нзвршно, рок за жалбу се рачуна од момента про-Iшсног достављања, орган je везан својим решењем ако оно пије доставлено, а извршено доставлање решења му не допушта да то решење повуче или измени на шгету странке, сем по њеном приставку. Изненађујуће je колико je управна пракса обиловала кртпењем сасвим јасних одредаба 3YTT-a о достављању. То би могло да се објасни чињеницом да je доставлаље, нарочито тамо где није уведено доставлање преко поште, препуштено нестручним службеним лицима, која не располажу ни основним познавањем управног поступка. Због тих крупних недостатака у достављању непотребно се одуговлачи управни поступай, долази до управних спорова у којима се поншптавају решења која имају везе са таквим доставлањем. Низ je одлука врховних судова, драгоцених по инструктивном дејству које су оне могле да имају у погледу доставлања, a којима ce исправлала и стално исправла та по грешна управна пракса, која још увек не оскудева у кршеньу одредаба о достављању. Испитни паступак. Оправдано су сасвим исцрпне одредбе ЗУП-а о фази поступка од шеговог покретања до доношења решена, јер од правилности радњи поступка у тој фазн најчешће зависи правилност самог решења о главно) ствари. Y испитном поступку се примењује начело саслушања странке, ту она користи највећи део права која јој као странци припадају у поступку. Поред странке, у тој фази поступка јавлају се и осталн учесшщи у поступку као што су; сведоци, вештаци, ту.мачи, стручки помагачи, законски заступниди, пуномоћници. Службено лице које води испитни поступай, а оно најчешће нема овлашћење за решавање, има, руководећи се основним начелима а нарочито начелима матери) алне истине, саслушање странке, и економичности поступка, да спроведе поступак тако да изведе све потребив расположиве доказе и да прибави све потребив податке, што ће омогућити органу надлежном за решавање да слободном опеном свих тих у испитном поступку прибавлених