Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

правних прописа постави питање примене правних правила Хрватског трговачког законика и ньиховог односа са одредбама Општих узанси и постави питање садржине појма посебног друштвеног интереса којп није нигде дефинисан. Имајући, поред чшьеыице да правка правила и услови осигурања нису у супротности са чланом 3. и 10, став 2. Основног закона, изложено у виду, онда je природно да ће питање дејства пропуштања дужности пријављивања бити решавано од случаја до случаја применом решења из општих услова осигурања, правних правила и да ће на уговор о осигурању када ошпти услови односно трупе (врсте) осигурања не садрже све одредбе о правилним последицама пропуштања дужности пријављивања околности, вршити одређени утицај одредбе члана 3. и 10, став 2, упоредно право и ~правка правила”. ( 2 -') Генерално, то ће имати за последицу казуистичко решавање последица пропуштања дужности пријављивања околности. Разуме се да ће се услед тога у судској пракси поставити и питаьье друштвеие оправданости вей усвојених решења општим условима осигурања (и правним правилима). То ће имати свакако својих реперкусија на правну сигурност и судској пракси дати карактер извора права са свим својим познатим обавезним негативним последицама ( 2б ).

Ар

Јован Славнић

РЕЗЮМЕ Y молчание обстоятельств, имеющих значение для определения размера риска В статье автор рассматривает точку зрения, по которой система югославского страхования, принятая в 1968 году, после вступления в силу Основного закона о страховании и страховых организациях поднимает вопрос возможного пересмотра договоров, заключенных в соответствии с правовыми положениями, раннее действовавшими на территории Югославии и с условиями страхования, регламентировавшими правовые последствия, наступавшие вследствие того, что страхователь умолчал об обстоятельствах, имеющих значение для определения размера риска в договоре страхования (напр. право расторжения договора или же отклонения уплаты страховой суммы из занедействительности подобного договора). Нормы, которые ставит на обсуждение проблема пересмотра заклюренных договоров, являются нормой, по которой страхование рассматривается деятельностью, имеющей особое общественное значение (ч. 2 ст. 3) и положением, по которому страхование, как вид деятельности особого общественного значения, получает специфичное решение статуса страховых организаций, обязывая их принимать любое предложение о заключении договора страхования на условиях, на которых осуществляется такого рода страхование (ч. 2 ст. 10).

(25) Под овим треба разуметн честу појаву да се сопствени ставозп у тзв. слободы ом стварању нормы квалифнкују као нравно правило.

(2*з) Ближе о улози судске праксе и разрешавању спорных односа из уговора о осигурању видети наш чланак: ~Дејство на правну сигурност оенгуравача позитивно-правног система регулисања уговора о оснгурању". Правый живот број 7—B/1969.