Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

Функција менацера мора се посматрати, најприје, као друштвена функција, са позиција својине односно чије интересе менацер чува и испољава, у име кога и за чији рачун ради, а затим, како ради, шта je предмет гьегових акција и чијој контроли je подвргнут. Према томе, друштвена познација менацера je опредиједена карактером својине, рада и улоге радника у управљању предузейем. И у појму директора, у нас, истина, има, a раније je још више било, својинских елемената који се манифестују у поступку именована и разрјешења директора, одговорности директора и др., али функција директора јеи самоуправна и самоуправљачка и руководилачка истовремено, a својински елементи које смо поменули одраз су друштвене а не приватне (или државне) својине, па се због тога директор дубоко разликује од менацера. II по томе шта je примарно у којој функцији, разлике су велике. Док меяацер монополно управља и средствима и људима, директор je руководилац процеса рада са обимом овлашћења који je својствсн сваком другом члану радне заједнице, односно врсти и обиму овлашћеља која му даје радна заједница, а изузетно и овлашћења која му даје закон (на примјер, законско заступање предузећа).

Звошишр Стенек

РЕЗЮМЕ Общности и различия в понятии „ директор” и других работников трудовой организации Анализируя понятае „директор трудовой организации”, автор исходит из существующих положений, в которых нельзя найти генерического признака понятия директора. Вследствие этого, он считает нужным подвергнуть рассмотрению признаки, по которым данное попонятие получило свое название и даже определение („функция”, „положение”, „руководитель”, „рабочее место”, „ответственный работник” (Аля получения полного представления обо всех эелементах исследуемого понятия, в статье указывается как теоретически оно понимается в нашем зарубежных правах, с особым анализом, отбрасываемой автором, концепции директора как менаджера. Приводя соображения за и против, автор излагает понятие директора трудовой организации как директора-рабо шика, члена трудовой организации и одновременно органа этой организации, включающегося в коллектив в особом порядке. Он является носителем общественной функции самоуправления (в ее особой форме). Свою трудовую деятельность он выполняет в течение определенного срока и на определенном рабочем месте. Как руководитель и ответственное лицо он располагает особыми правомочиями и правовыми обязанностями, а его функции органа и его трудовое правоотношение прекращаются в особом порядке.