Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

678

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

функдије, поред сплета односа ових органа са Скупштином и Извршним већем. Управну функдију чине нарочито следеће трупе послова стављене у надлежност ових органа. Прво, у ред ових послова ваља сврстати извршавање закона и других прописа. Управни органы то чине доношењем решена и других појединачних акаха, као и предузимањем управних и других мера, и вршењем управних радгьи. Узгред речено, управо у томе се и састоји управна функдија у правом смыслу речи. ( 19 ) Законе и друге прописе органы управе извршавају и доношењем својих прописа на које су овлашћени (правилници, наредбе и упутства). Аруго, обезбеђење спровођења закона и других прописа, као и друштвених планова, програма и других мера. Треће, спровођење политике коју je Скупштина утврднла. Четврто, вршење управног надзора. Поред наведеног, ( 20 ) у надлежност републичких органа управе спада и праћење и проучавање стања и развоја у одговарајућим обласхима, припремање извештаја, анализа, информација и других материјала о стању и развоју односа у одређеним областима које подносе Скушптини и Републичком извршном већу. Управни органи предлажу предузимање потребних мера, а у ньихову надлежност спада и вршење разных стручних и других послова за Скупштину и Извршно веће. Посебно треба нагласити да управни органи припремају надрте закона (и других општих аката) за Скупштину и Извршно веће и да се у пракси искључиво њима то поверава. У томе несумньиво лежи могућност утицаја, у пракси очигледно остварена, на законодавну активност Скупштине. Ради се, разумдиво, о „заједничком” утицају органа управе који припремају нацрте закона и Извршног већа који подноси предлоге закона. У вези с тим, стиче се утисак да су у процесу прштреме нацрта закона органи управе више окренути Извршном већу и повезани с њим него што су окренути Скушптини. Уколико би то у већој мери било изражено и утицај на законодавну активност Скупштине већи, столико би се могло говорити о значајнијем нарушавању одговарајућих поставки скупштинског система.

12. Републичкн секретариат за урбанизам, стамбене и комунадне делатности. 13. Републичкн секретариат за информације, 14. Републичкн савет за борачка и инвалидска питања, 16. Републичка управа за цене. Као органн управе у саставу републнчкнх секретариата, одређенн овнм законолг, су: 1. Санитарии инспекторат, 2. Инспекторат за рад, 3. Инспекторат прихода, 4. Инспекторат техннчких инспекција, 5. Тржншни инспекторат, 6. Саобраћајни инспекторат, (чл. 1, ст. 2 и 3).

(19) Вид. о томе, L. Duguit: Traité de Droit Constitutionnel, Fontemoing, Paris 1923,. T. 11, стр. 132—403; H. Стјепановпћ: Управно право ФНРЈ, Савремена администраций, Београд 1958, стр. 13 нд.

(20) Уставни амандман XV од 1972. предвиђа, такође, да старешина надлежног републичког органа управе, а у складу са политиком Републичке скупштине или ставовима израженим у закл.учцима Републичке скупштине односно Републичког извршног већа, утврђује став СР Србије о односнма о којнма одлучују савезни органи управе и друга органи и организације на основу усаглашеннх ставова са републичким органима.