Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

смислу садржаја Конвенције о херетници из 1924? Y пракси су се појављивали случајеви које je требало рјешавати ( 3 ). Уочило се да би се формуладија чл. 4, точ. 5. Конвендије о теретници из 1924. уз укључени појам комада (колета, package) као јединице терета могла убудуће примењивати само на јединице које не представљају контејнере, палете и друге модерне направе за групирање (скупљање) робе, којима je сврха да као механична помахала што вшпе убрзају трговачке операције, уштеде трошкове манштулације с теретом и терет што мање нзложе ризшдима крађе, лома, влаге, мора итд. ( 4 ). Било je неопходно потребно при пријевозу контејнера регулисати на специфичан начин материју ограничена висине одговорности бродара по јединици терета. Конвенција о теретници 1924. подвргнута je ревизији. Протокол о измјени Међународне конвенције за изједначење неких правила о теретници 1924, потписан у Брислу 2S. II 1968. (тзв. Visbyska правила) унио je нове одредбе о пријевозу контејнера али je успут измијенио и чл. 4, точ. 5. Конвенције из 1924. Наиме, опћенито je повишена граница одговорности а уведена je и алтернативна могућност ограничена по килограму бруто-тежине изгубљене или оштећене робе. Формулација чл. 2 а Протокола јесте слиједећа: „Осим у случају ако je крцатељ назначио врсту и вриједност робе прије њеног укрцаја, па je та изјава унијета у теретшщу, ни возар ни брод неће никако бити одговорни за губитак или оштећење робе или у вези с том робом за износ већи од 10.000 франака ( 5 ) по колету или јединици терета или 30 франака по килограму бруто-тежине изгубљене или оштећене робе, с тим да се примењује гранични износ који je Вlшш”. Y оквиру тих износа Протокол je у одвојеном ставу (чл. 2ц) на посебан начин регулирао актуалну проблематику ограничена одговорности бродара при пријевозу контејнера. Осврт на одредбе Протокола у случају пријевоза контејнера (тзв. »kontainer clause«) Y чл. 2 ц Протокола односно у чл. 4, точ. 5 ц Протоколом измијењене Конвенције о теретници наводи се: „Када се употријеби контејнер, палета или које друга слично средство за групирагье робе, свако колето или јединица за које je у теретници назначено да су уктьучени у то средство сматрат ће се као једно колето или једна јединица у смислу овог става (точке). Иначе, то средство за групирање сматрат ће се као једно колето или јединица”.

(з) В. нпр. пресуду Апелационог суда, суда Фиренце 1964, о. ц. Поближе, такоВер, Иве Кисић, Ограничена бродареве одговорности по јединици терета, МеВународни транспорт, бр.B-9/1965, стр. 25.

( 4 ) О техничким, економским и правним проблемима контејнеризације в. поближе Иво Грабовац, Неки правый проблемы пријевоза терета у специјализираним бродовима контејнери ма и у »Lash« и »Seabee« бродовима, Зборник радова Правног факултета у Сплиту, бр. IX/1972, стр. 31.

(5) Као франак узима се јединица ко.ја се састоји од 65,5 милиграма злата финоће. 900/1000 (златни франк односно Poincaré frank).

111

ОГРАНИЧЕНА ОДГОВ. БРОДАРА ПО ЈЕД. ТЕРЕТА Y ПРИЈЕВОЗУ КОНТЕ ЈНЕРА