Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

112

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

Ово je прилично једноставна метода при процјени ограничена одговорности у случају све чешћих пријевоза контејнерима. Наиме, релативно je лако у теретници која представља робу која ce превози контејнерима, палетама и сл. запазити односи или ce ознака једино на контејнер или ce декларирају појединачно колета или јединице укључене Y то средство за сабирање (групирање). О томе да ли теретница довољно прецизно индивидуализира робу у контејнеру зависи граница одговорности. Ако теретнгща једноставно садржи ознаку „један контејнер”, накнада fie се лимитирати до износа од 10.000 П. франака, jep се у том случају контејнер сматра јединицом. Ако би, на примјер, теретница садржавала клаузулу „један контејнер од 6 m 3”, максимална накнада била би 60.000 П. франака, jep je тада 1 м 3 једна једшшца. Ако би ознака у теретници пак гласила „један контејнер од 1580 кг”, крајња граница одговорности била би 30 П. франака х 1580 = 47.000 П. франака. Ако би клаузула у теретници примјерице гласила „ један контејнер који садржи 7 сандука и 4 вреће”, требало би узети као ј единице 7 + 4 = И и конте јнер као посебну ј единицу што све укупно представља 12 јединица (12 х 10.000 П. франака) ( 6 ). Велика Британија je прихватила одредбе Протокола и измијенила 1971. одговарајуће норме свог Закона о пријевозу робе морем (Carriage of Goods by Sea Act, 1971 - COGSA). Рјешење из Протокола у односу на контејнере садржи и наш Нацрт Закона о поморској и унутрашњој пловидби (чл. 644, ст. 4), али се претходно не користи алтернативом одређене своте по килограму изгубљеног или оштећеног терета. Y Француској према посебној Уредби о утврВивану ограничена одговорности поморског возара из 1967. (а у вези с чл. 28. Закона о бродарским уговорима и о уговорима о поморским пријевозима 1966) бродар не одговара у случају губитка или оштећења робе за износ виши од 2.000 франака по колету или јединицн. Истине се да овакав сустав, ограничевье предвнђено једним износом, може довести до неоправданнх резултата у односу на конте јнере који су различитих величина и димензија. Стога постоје у Француској приједлози да се сустав ограничена комплетира и комбинира (с килограмом као јединицом терета) као и у Протоколу о измјени Конвенције о теретници ( 7 ). Сматрамо да je комбинација с килограмима прихватљива и у нашем будућем пловидбеном законшсу. Сувремене дилеме Још 1967. Апелациони суд СЛА (2. округ) у спору Standard Electrica, S. А. с/а Hamburg Südamerikanische Dampschiffahrts-Gesellschaft пресудио je да ријеч »package« обухваћа палете а не и сандуке који су се налазиш у палети, jep су се само палете спомшьале у исправама. Загашливо je у тој пресуди истаћи мигшьене односно одвојеии votum једног суца. Он je

(6) René Rodière, Traité general de droit maritime, II Paris, 1968, erp. 421.

p) Rodière, o.c. erp. 305.