Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

94

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

у ваздуху 59 секунди ( 2 ). Од тог првог лета, чија je дужина једва досевала распон крила данашњег »Djambo« авиона, па до данашњих достигнућа у ваздухопловсхву, када се сваких неколико година појави нови тип модерног во ј ног, путничког или теретног ваздухоплова, свет je прошао кратку, али богату историју, на коју се директно наставила етапа космич ких путовања. Авиони су изменили свет и дали другу димензију географским даљи нама и појмовима. Путовање авионом више није спортски подвиг, луксуз или привилегија богатих, као што ни транспорт одређене робе овим пре возним средством више не представља реткост. С друге стране, стотине путничких ваздухопловннх компани ja, више међународних ваздухопловних организација и удруженьа, стотине билатералних и мултилатералних споразума и десетине међународних конвенција о ваздушном саобраћају, које данас постоје у свету, јасно говоре о сталним напорима човечанства да организовано усмери, регулише и што рационалније искористи тековине оваквог техничког развоја. 2. Андре Бомо, у предговору једног од првих уџбеника ваздухопловног права у свету, писао je још 1911. године: „Авијација, сан човечанства, нагло je поехала стварност и изненадила нас пре него што смо се стремили да je прихватимо. Пошто смо се тргли од изненађења, почшьемо да схватамо да њен долазак изазива читав нови свет непредвиђених проблема у друштву, а да ће њен развој угрозити све наше принципе сво јине, сигурности и слободе. Y таквој ситуацији није довољно предузети само неке ефемерне мере у форми декрета, него стварати основе једнох новог законодавства... ( s ). Стари професор ce, очшледно, уплашио ваздухопловства више него што се могло очекивати, али му je прорекао новаторску улогу и, с пуно права, указао на неопходност његовог суш тински новог законског регулнсања (*). Нажалост, ваздухопловно право, као грана права и научна дисци плина, не иде у стопу са развојем ваздухопловства као економске гране. Имајући у основи исте задатке, као свака друга грана права, ваздухопловно право покушава да регулише и с правног аспекта проучи многобројне односе који се меВу људима појављују поводом коршпћења вазду хоплова. Taj, и иначе, нимало лак и једноставан задатак, у случају ове младе гране отежан je брзином техничке револуције, која, као ретко $ којој области живота и економије, не престаје да поставлю нова питања, пре него што правници света и иихове владе успеју да се сложе око постојећих. Овакав утисак се може потврдити низом примера из праксе, као што су, рецимо, отмице авиона, бука и загаВивање који долазе од ваздушног транспорта, употреба контејнера у авионском превозу робе, осигурање ваздухоплова и путника, судари авиона и тако даље.

(2) Детаљније о развоју ваздухопловства видети: М. Jeanjan, Les étapes de l’aviation, Paris, 1948; такође: An historical Survey on the Law of Flight, Montreal, 1961

(3) Enrico Catellani, Le droit aérien, 1912, Paris.

(4) Слично размишљање: M. Hudson, Aviation and International Law, American Journal of International Law, 1930, p. 28; „Авијација и радиотелеграфија су вероватно join у сво.м детнњству. Међутим, изгледа да су у кратком периоду започели своју револуцију која ce може поредити са оном, коју су пре једног века изазвалн железншда, пароброд и телеграф Дко нас првн утисак не вара, њихов утицај на међународну заједницу Gillie чак и већи . . .