Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

ДИЛЕМЕ МЕЂУНАРОДНОГ ВАЗДУХОПЛОВНОГ ПРАВА

1. Доба научно-техничке револуције, у коме живимо, не пресхаје да нас изненаВује брзином са којом се јављају нови проналасди, мењају старе технологије или усавршавају техничка средства у служби човека. Готово je несхватљиво шта се све може догодити у науци и њеној прак тичној примени за само десет година, а да не говоримо о изненађењима и психолошкој неспремности савременог човека да у току свог живота научи, схвати иди почне да користи најновије резултате људског ума. Развој ваздухопловства, а пре свега ваздушног саобраћаја у свету, заправо je један од тих неслућених техничких домета човечанства. Вазду хоплов je постао најбрже средство превоза без кога се пословни динамични живот двадесетог века не може замислити (*). Спортски подвш Линдберга из 1927. године, када je за тридесет и три часа прелетео Атлан тик од Њујорка до француске обале, са употребом нових млазних и супер-соничних авиона почшье да личи на причу из давне прошлости. Чињеница да се авионом за неколико десетина часова може стићи у било које место на земљиној кугли, само je најшокантнији израз послератног ваздухоплов ног бума, иза кога стоји читава мала техничка револуција: нови типови авиона на млазни погон, огромне брзине којима се ваздухоплови крећу, знатно повећани капацитети ових превозних средстава, конфор који путник има за време лета, повећана безбедност у полетању и слетању, модерни аеродроми и радарски уређаји, као и читав низ других техничких појединости. Са ваздухопловним просперитетом Земља je повезана на начин који je пре тридесет година био незамислив, док je ваздухоплов, у правом смислу речи, постао средство меВународне заједниде. За шездесет година развоја, средства ваздухопловног саобраћаја су се усавршила у сваком погледу, тако да je ова грана саобраћаја постала озбиљан конкурент чак и класично најрентабилнијем поморском превозу. Разуме се, да и у оквирима наглог ваздухопловног просперитета постоје еволуција и више развојних фаза овог облика транспорта. Иако се ваздухопловство дуто раВало кроз пробне летове балона и дирижабала пре двадесетог века, његов званични почетак се рачуна од 1903. године, од дана када су браћа Рајт успела да на свом примитивном авиону проведу

(1) Ваздухоплов je заједнички правки израз за све врсте летилица (авион, хеликоптер, балон итд,), али се у овом раду првенствено мисли на авион, који je у употреби у цивилном ваздупшом саобраћају. Овакво значење термина употребљено je и у Варшавској конвендији из 1929. године, као и у каснијим конвенцијама.