Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

135

ДИСКУСИ JA

По мишљењу Комисије за реформу, и садашњи наставни план нашег факултета превише оптерећује студенте, па би свакако требало проучитн и број предмета који се предају и њихове програме, и обим уџбеника и свести и број предмета и обим предмета и уцбеника на меру у којој може просечни студент, са просечним способностима и просечпим напором довољно да их савлада. Истовремено, пак, требало би створити могућност да се предаје што внше предмета и курсева које би студенти апционо или факултативно слушали и полагали испите, који би били укључени у диплому или за које би добијали посебне дипломе или потврде. Комисија, даље сматра да су студенти који осећају у себи веће способности или имају sehe амбиције од просечних студената, потпуно запостављени. Ми морамо наћи начина да таквим студентима омогућимо своју природну тежњу да се истакну, да се уздигну изнад других студената којн немају те способности и амбиције, не сведу на бубанье уцбеника, не сведу на детаљније изучавање угдбеника, него да ту своју тежњу задоводе радом у семинарима или другим облидима наставе проширујући знања, према итересовањима која сами имају. Комисија није подпела предлог плана и програма о коме би могли конкретно овде да дискутујемо. Разлог je у томе што она не може да изнесе такав план и програм ако њихове основе и компоненте претходно нису верификовали у дискусијама, ако претходно своје начелне, основне ставове није имала могућности да провери. Исто тако, Комисија сматра да студенти I године имају посебне тешкоће на овоме Факултету, и да ми у досадашњем целокупноlМ систему наставе смо студенте прве године у извесној мери запоставили. Ону основну тешкоћу коју они имају, а то je да савладају онај прелаз из средњошколског ка универзететском студирању, који je огроман, који je много већи него што врло често мислимо, ни je узет у обзир у досадашњем систему наставе. Зато je Комисиј а формулисала предлог да се облици наставе на I годики, из ових разлога, разликују од облика наставе на старијим годинама. Taj предлог са конкретним решењима био je својевремено пре скоро две године умножен и упућен факултетском овећу и студентским организацијама на дискусију, али на жалост, из разноразних разлога, до данас није било дискусије о н>ему. Комисија даље сматра да би на старијим годинама требало задржати вежбе само из позитивно правних предмета, јер потреба за вежбама која постоји на I години, тј. да се студентима помогне да савладају уџбеник, на старијим годинама не постоји. То су студенти који су већ у стану сами да савладају уџбеник. Зато на старијим годинама треба држати вежбе потпуно друтог характера, који произилази из природе позитивноправних предмета. Комисија je, даље, дискутовала предлог, да се на старијим годинама студенти поделе у мање трупе, тако да сваки наставник који je биран за један од основних предмета, добије своју трупу студената, којој би држао и предавања и вежбе и семинаре и извео je на испит, при чему би могао да употребљава посебан уцбеник итд.