Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

156

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

Треба превазићи оне класичне облике подређености и послушности професору и пронаћи један прави, нови самоуправни социјалистички однос који треба да постоји измеВу васпитача и васпитаника, учитеља и ученика, који треба да почива на хуманијим и људскијим односима, које ми градимо. Битно je да се овде пронаВу нови путеви њиховог рада, да би професори могли своје знање, време и своју умешност посветити схудентима, који ће са њиме даље радити, који ће од њега практично створити једно ново знање. Значи, приближити га студентиыа на начин који им одговара, на начин који je најприкладнији у овом датой тренутку и подстаћи студенте на размишљање. Није битно да људи уче само чшьенице. Постоје људи који могу памтити те чшьенице. Битно je научити мислити на један одреВени начин стећи једну правну логику, о којој се мало говори. Зато треба инсистирарг на том правничком начину мишљења, на прилагођавању свакој ситуацији ко ja би га затекла у друштву. Y данапгњим условима треба нарочито обратити пажњу питању одржавања наставе, која не показује довољну ефикасност. Затим, треба обратити пажгьу на још једно питање, а то je питање извођења вежби. To je можда данас на Правном факултету најфункционалнији облик извођења наставе уопште. Али и овде има проблема које бих хтео само да споменем и не улазим дубље у анализе. Веома je велики број студената на вежбама, како редовних тако и ванредних, чиме се отежава рад који кроз овај облик наставе даје добре резултате. Можда je најважније у овом питању то што се многе вежбе практично своде на просту репродукцију градива из уцбеника. Ми смо у немогућности на вежбама да довољно пропшримо знање. Веома су ретки предмети где постоје практични примери, мада и тога има. Значи, оту т да однос према вежбама, као једном од најважнијих облика наставе на Правном факултету, треба коренито изменити. Што се тиче семинарских радова, као трећег облика наставе, моје je мишљење да су они доста добри, и ефикасни, те да улазе дубл>е у материју и суштину онога знања које ми требамо да добијемо. МеВутим, постоји једна тежња у студената, колико сам ja приметно, да семннарске радове одржавају на вежбама, а не на предавањима, што омогућава да већи број студената активније учествује у расправи и дискусији. На још једно питање бих скренуо пажгьу то je питање опционих предмета који постоје на трећој и четвртој години и њиховог оправдана. Ja лично сматрам да треба да се пропшри број опционих предмета, а да се смањи број обавезних предмета, како би се постигла већа индивидуализација, прилагођавања градива студената, а исто тако и друштвеним потребама.

Ар

Обрен Станковић

Осврнуо бих се на неке ставове из ових материјала који су нам раније достављени и рекао две-три речи о неким другим питањима о којима овде није посебно било говорено.