Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

157

ДИСКУ США

На страны 6. ових материјала говори се о дилеми која се састоји у томе да ли треба с обзиром на постојање других, сродних факултета, пружити правнику широко друштвено образовање или му дати превасходно стручно правничко образовање. Ja мислим да на овој Конференцији о томе не треба разгсварати и не треба губити време око тога. Мислим да дилема не постоји a најмање може да постоји за чланове Савеза комуниста. Најмање за чланове Савеза комуниста право може да буде неки безличии технички инструментариј и најмање чланови Савеза комуниста могу да забораве да право има своје идејне, моралне и политичке инспирације, поготову у овом тренутку кад наставне програме треба саобразити новим уставным решењима. Y том погледу, уосталом, ми располажемо огромным просторима у оквиру постојећих наставник планова и програма. Мислим да смо у односу на друге факултете ми Факултет са највећим могућностима за пружане широког и целовитог образована које je истовремено правничко, друштвенополитичко и друштвеноекономско. ТакоВе, мислим, не може бити двоумљења о томе да на нашем Факултету предавања не могу бити ограничена на решена садржана у савезном законодавству и законодавству СР Србије, већ морају подједнако обухватити и решена садржана у законедавствима других социјалистичких република као и социјалистичких аутономних покрајина, без обзира у којој мери постоје разлике. Y потпуности подржавам предлог који je изнео друг Печујлић да се уведе нов предмет Марксизам и савремено друштво и што се образложена тиче немам шта да додам. Хтео бих нешто друто да кажем. То ће бити једна синтетичка дисциплина и од великог je значаја да се оствари одреБени однос измеВу не и других дисциплина. Мислим уопште да je на нашем Факултету пожељна већа сарадња између оних другова који предају теоријске дисциплине и оних који предају такозване позитивноправне дисциплине. Кажем „такозване” позитивноправне јер условно употребљавам тај назив, јер и позитивноправне дисциплине треба предавати са теоријским приступом. Мислим да je измеВу них и нас потребна већа сарадња. Ми који предајемо тзв. позитивно правке дисцишшне можда смо понекад мало одвојени од неких општих теоријских ствари. а с друге стране, мислим да се исто тако може рећи за неке наше теоријске радове да су мало одвојени од институција и да зато помало губе подлогу коју би требало да имају. Аа ли увоБене новог предмета треба да има за последицу сманене броја постојећих предмета, путем укидана неког предмета или путем спајана више сродних предмета у један? Ja бих пре дао негативан одговор. Спајање више сродних предмета у један има поред осталог ту лошу страну што студент добија негатнвну оцену из читаве трупе предмета иако je показао недовольно знане само из једне области. Ако нема спајана, он ће поново полагати само тај део а не и остале из којих je показао задовол>авајуће знане. Спајање се не може правдати ни потребом сужавана неких предмета. Ако има сувишних излагана или поклапања, једноставно треба за тај предмет сманити број часова, ограничит га на потребну