Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

158

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

материју и као посебан предмет предавати у тако суженом обиму, можда, и као једносеместралан предмет. Ми смо својевремено укинули могуйност постојања предмета као једносеместралних, са образложенем да они пред крај семестра одвлаче пажњу студената од других предмета. Међутим, чињеница je и данас, у одсуству j едносеместралних предмета, да број слушалаца пред крај зимског семестра нагло опада и да се из неких предмета предавања држе пред само неколико студената. За слабу посећеност предавања према томе нису били криви једносеместрални предмети. Нама данас остаје крајње неискоришћен период највеће радне способности студената (зимски месеци), да бисмо у периоду најмање радне способности (летай месеци) од студената захтевали све, и то под претњом губитка године. Последице су познате; незадовољавајући резултати на испитима, продужавање јунског рока, касније почетак септембарског и октобарског рока и коначно одлаган>е почетка наставе, ко ja je ове године почела са закашњењем од месец дана. То je тежак ударац за школу и велики губитак за студенте. Y вези с питаньем обима предмета мислим да се понекад чини замена проблема, замена различитих ствари. За неке предмете чији су програми добро компоновали и фонд часова добро одмерен важи мишљење да су преоппшрни а у ствари уџбеници за те предмете су предимензионирани у односу на фонд часова. Приличан број напшх уцбеника писан je тако да служи не само студентима за агремане испита већ и за потребе дипломираних правника у пракси, што савладавање уцбеника од стране студената чини тежим. Те две врсте корисника би требало раздвојити. Мислим да се могу наћи друштвени регулатори који би обезбедили да се уцбеници пишу првенствено с обзиром на педагогике захтеве, имајући, разуме се, у виду универзитетски ниво наставе, а да се растерете оног дела који je намењен дипломираним правницима у пракси, чије je знане и на вишем нивоу и више профилирано. Паралелно с овим, Факултет треба да буде иницијатор и носилац акдије ко ja би имала за циљ стварање, за сваку правку облает, великих систематских дела райених колективно и с обзиром на нарочите потребе праксе и правника у пракси. Тако би неупоредиво адекватније биле задовол>ене и потребе студија и потребе праксе. Студент би за време студија имао уџбенике који су више у складу с његовим могућностима и потребама и који би му давали потребну формацију, a касније као правник у пракси имао би обимна систематска дела, која су на нивоу потреба праксе. Ажурна с времена на време, та дела би вршила функцију перманентног образована и то потпуно. Ту функцију у потребној мери не могу да врше предавања која би била повремено организована, ма како била корисна. Функцију перманентног образована у потпуности може да врши само книга, оваква о каквој говорим. Неколико речи о повезаности Факултета с праксом. Y нас се веома инсистира на повезивану Факултета с праксом и то повезиване има различите изгледе и различите димензије. Ja мислим да оно најмање треба да се сведе на то да факултет буде неки услужни сервис који би повремено, пружао правну помой, организовао по неки курс итд., мада разуме се ни то не треба запоставити. Битно je остварити повезаност науке и на-