Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

179

ДИСКУСИ JA

димо по старом. Сада je заиста време да са тим, и многим другим сличним стварима, престанемо. Четврто, зашто морамо уносити студентима петице у индекс. То на многе од њих делује негативно. Посебно ако се узме у обзир да у индекс завири по неко „са стране” родители, рођаци, другови и сл. Пије свака петица знак да je студент слаб, a најмање да тај испит небе положити. Зашто онда и на тај начин стварати непријатну ситуацију код студената. Има наставника који кажу да се то мора и дал»е чинити због тога да би могао пратити рад наставника ради обрачунавања поена за исплату варијабилног дела личног дохотка. То није разлог. Може се на сто начина то учинити, а не уписивањем оцене пет у индекс. Уосталом, наставник би то могао уписати у записник а не и у индекс. Тако би администрација имале податке о раду наставника, а за сада и о праву студента да полаже следећи пут после протека одређеног рока (ja сам већ изнео своје гледиште да би се тим требало престати у будуће, чиме би тај разлог отпао). Ja подсећам на то да неки наставници уопште не уписују петице нити у индексу нити у записнику, а неки то не чине само у индексу. Могу рећи, из свог сопственог искуства, да je то само користило студентима, да им je дало вол»у за рад и сл. Што се тиче вођења евиденције о раду наставника, то би се могло учинити на сто могућих начина. Томе уопште не би сметало неуписивање петица у индекс и у записник. Све би то омекшало односе измеБу наставника и појединих студената, и обратно. Ja подсећам на то да има наставника који уопште петице не уписују, или само у индексу, или и у индексу и у записнику. Оно прво може довести до незгодне ситуације ако се, у садаппьем режиму студија, студенту не дозволи да полаже у следећем испитном року или, што je joui горе, ако му се одреди да испит полаже пред комисијом (јер администрација податак о полагању испита и петици има и на основу тога по статуту одреБује када ће и како такав студент да полаже тај испит). Y таквој ситуацији студент би оправдано могао тврдити и доказивати да на испит није ни излазио, јер у индексу није ништа констатовано. Дакле, тиме се стварају само компликације и, пре свега, услови за евентуалне сукобе, дијалоге и др. Ja сам од оних наставника који врло често (када год то студент тражи, или када сам оценим да je тако боле а то je скоро редован случај) не уписују оцену нити у индексу, нити у записнику. То ми умањује лични доходак, али сматрам да тиме чиним много више користи многим од таквих студената. То заиста код већине студената само стимулативно делује. Посебно многима од њих омогућује да раније заврше студије, односно положе предмет и др. То на известан начин ствара и повољну атмосверу у односима студент-наставник. Најзад, да и не говоримо о томе колико муке има администрација у вези са књижењем петица, којих, као што сви знамо, има највише. VI. Нетто о реформы администрације на Факултету. Иако питање реформе администрације нема неког директног утицаја на скраћење студија, свакако да има на тежину студирања, тј. на многе перипетије које студенти имају у односима са администрацијом, односно администра-