Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

181

ДИСКУСИЈА

Ар

Драгутин Шашкић

Y свом прилогу диску си j и желим да кажем шта по мом схватат-ьу треба подразумевати под садржајем реформе Универзитета. Треба одговорихи на пигање шта je прави смисао поставлених захтева да се изврше измене наставног плана и пограма Факултета. Треба, заправо, знати где се налазе реалне границе битних промена садржине, облика и метода нашег рада. Наравно, све то под једним условом да промене у основи полазе од достигнутог степена искустава стеченнх у досадашњем раду Факултета, да се полази од његових матери]алних и кадровских могућности, о спремности учесника (наставника и студената) да се у наставно-научном процесу рада, заложе како би студирање постало што ефикасније. Но, пре означеног дела излагања желим да изнесем нека претходна запажагьа у погледу материјала који нам je раније доставлен као предмет разматрања. Корисније би било да je делегатима Конференције СК доставлен целокупан материјал који садржи досадаппье напоре, нека определена и конкретне мере предузете у смислу измене наставног плана и програма нашег рада. АСДУ™ 6 . иако се, чак и површним увидом у доставлени материјал запажа да je он несистематизован, без синтетичког израза и без доминантно формулисаних ставова, и поред свега тога он информише нас делегате о читавој лепези ставова и захтева за променама досадаппьег начина, метода и облика рада. Уз ову напомену, свакако, треба додати и то да je највећи недостатак извештаја у томе што je он крајње непотпун, јер не садржи захтеве, ставове и предлоге ООСК IV' године студија, а у прилогу материјала нема, што je такође велики недсстатак, ни изнетих предлога и мишлења Комисије за реформу Факултетског већа, недостају учињени предлози осталих тела ко ja су према усталеној пракси надлежна и врло позвана да разматрају одређена питана и учине одговарајуће предлоге реформе Факултета. Због тога je уманена могућност нас делегата да стекнемо ширу и потпунију слику, с једне стране, о заједничким, ошптим интересима Факултета, односно шире друштвене заједнице и с друге стране, то све нас у знатно] мери спречава да добијемо било каква сазнана о супротним ставовима, парцнјалним интересима, сукобима и конфронтацијама појединаца, неких, ако их има трупа катедара, комисија и друних факултетских тела и органа. Ако би имати увида у сва ова изречена мишлена, захтеве и предлоге у погледу реформе Факултета, то би представлало неку врсту индикатора колико смо сви скупа спремни (неспремни) да се више него раније ангажујемо у наставно-научном раду. Битно je у томе наћи заједнички интерес, оно што нас повезује, ангажује, мобилише. У томе je јако важно познавати расположиве снаге за оствариване поставлених цилева. Исто тако нужно je маркирати отпоре да би знали где да отворимо фронтове и против кога да се води битка. Само уз ове претпоставке могуће je постићи болу ефикасност у нашем будућем раду, уградити нове садржаје у наставне планове и програме, наћи рационалну меру у измени режима сгудија, очекивати од радних луди, (наставника, студената и ваннастав-