Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

них промена a затим, y случају потврдног одговора, поставити гштање оптималне временске динамике и испуњења неких других предуслова од којих зависи успешно функционисање овог система правне заштите. Потребно je, даље, одговорити на питање да лп парнични поступак, али и сваки други поступак остваривања правне заштите субјективних грађанских права, треба остварити као парцијалан и другим материјама неусловљен подухват или ce одлучити за нешто спорији и по нашем мишљењу перспективнији приступ да ce потреба за променом, или бар преиспитивањем, постојећег модела правне заштите коју гарантује парнични поступак пскористи као повод да ce преиспита садржај и квалитет грађанског судског поступка y целини и y том светлу вредност постојећег концепта парничне процедуре. У случају позитивног одговора, без обзира да ли ce одлучи за одвојено регулисање појединих материја или за евентуалну јединствену регулативу грађанског судског поступка - a то je исто питање које заслужује примерену пажњу и одговор приступити одговарајућим законодавним захватима уз пуну свест о значењу сваке промене и њеном непосредном дејству или рефлекснји на неке друге форме остваривања правне заштите које y конкретном случају нису биле непосредан предмет новелирања. 5 ' 6

3 Да бисмо илустровалн нансдени став указујемо на одређена питања која ce већ сада појављују као могућн проблем или дилема чије решење захтева одговарајући приступ. Приликом новелирања парничног поступка потрсбно je имати y виду да ce, исто тако, планирају променб y домсну ванпарничне процедуре ужег значења. Са становишта правног уређења парничног поступка није свеједно која he ce концепција ванпарничног поступка прихватити приликом будућег регулисања ванпарннчне процедуре и обрнуто. Ако ce прихвати концепција ванпарничног поступка као посупка који ce ограничава на неспорне правне ствари то ce неминовно мора одразити и на постојећу структуру парничног поступка и потребу за увођењем још неких нових посебних поступака. Доношење закона о јавном бележнику, нотару подразумева и редефинисање правнс заштите y оквирима ванпарничне процедуре. Ако ce y пропнсима који уређују положај јавног бележника евентуално усвоји решење о томе да нотаријално оверен уговор може бити принудно остварен такво решење мора бити координврано са одговарајућим изменама извршне процедуре и уношењем овог уговора y групацију извршних исправа на основу којих ce одређујс прннудно извргаењс.

6 Немачка je, током 2001. године, приступила изменама свог Закона о грађанском судском поступку путем Закона о реформи грађанског поступка (das Gesetz zur Reform des Zivilprozesses) из 2001. годнне. Реформа je припремана више годнна, a том приликом je извршено и систематско новелирање свих оних прописа на које су ce рефлектовале промене остварене y домену грађанског судског поступка обезбедујући тако хармонично функционисање правног система y целини. Ближе: R. Hannich, Ch. Meyer Seitz, M. Engers, ~Das neue Zivilprozessrecht”, 2001.

192

Р. Ксча, O променама Закона о парничном поступку (стр. 188-204)