Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

да и практичног правничког образовања носилаца правосудне функције.

Претпоставке за проиесну реформу. Потпуна легислативна компетенција на нивоу републике y домену грађанског и процесног организационог и функционалног права, настала после усвајања Уставне повеље, омогућава да ce ревизији комплетне цивилне процедуре приступи на студиозан и рационалан начин.

У оквиру прнпрема за промене ЗПП претходно ce поставља нпз суштинских питања. Пре свега, да ли je могућно приступити суштинској реформи парнпчне процедуре без јасног кондепта права, без уставноправне подлоге, y условима свеопште и дугогодишње кризе правног система која још увек траје, без јединствене или делимичне кодификације грађанског права, без нове кодификацнје породичног права и читавог низа нових грана права (као што су нпр. еколошко право, право потрошача итд). Инструментални карактер парничног поступка претпоставља јасно нормативно уобличена решења y зони супстандијалног права.

У овом часу, после насталих друштвених, друштвенополитичких и правних промена и нису познати сви правци промена y домену супстанцијалног права. На пример, да ли ће и кад ће дефпнитивно бити кодификовано грађанско материјално право, да ли he ce предузимати само парцијални законски захвати, да ли je породично право део грађанског права или није, или како ће оно бити реформисано, посебно како he бити регулисани односи родитеља и деце и какав ће процесни положај имати орган старатељства. Или. шта je са еколошким правом или правом потрошача. Или, да ли he приликом реформе облигационог права бити елиминисана поједина ограничења начела диспозиције и процесне импликацнје тих решења које су настале као последица небрижљиве редакције законског текста итд. Није познат, исто тако, какав he бити приступ законодавца y погледу ограничења неких субјективних грађанских права a управо од тога y одређеној мери зависи и однос појединих процесних начела и физиономија појединих процесних института.

Поред тога, рад на ревизији парничне процедуре захтева окончану реформу y домену организационог процесног права, да би ce остварио потребан однос и склад између организационих и функционалних норми. Исто тако, неопходно je и јасно разграничење између парничне и ванпарничне процедуре.

213

Г. Станкоиић, Припрсмање промсна Закона о парничном поступку (стр. 205-217)