Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

на тешку финансијску ситуацију y земљи, односно недостатак одговарајућих буџетских средстава за обезбеђивање бесплатног заступања за странке лошег имовног стања.

б. Друга могућност je увођење обавезног заступања физичких лица од стране адвоката пред окружним и свим вишим судовима.

Предност оваквог решења y односу на претходно јесте мањи износ издвајања из буџета за обезбеђивање бесплатног заступања за странке лошег имовног стања.

в. Трећа могућност je задржавање досадашњег решења да свако пословно способно лице може пуноважно да предузима парничне радње.

Имајући y виду да ће очекиваним изменама ЗПП-а бити пооштрена страначка дисциплина и поступак формализован, реално je очекивати да he странке практично бити принуђене да ангажују адвокате као пуномоћнике.

ПУНОМОЋНИЦИ

Основно питање које ce поставља јесте ко може да буде пуномоћник.

ЗПП прописује да пуномоћник може да буде свако физичко лице које je потпуно пословно способно, осим лица која ce баве надриписарством (члан 90).

Недостатак оваквог решења важећег ЗПП-а je y томе што су пуномоћници неуки што отежава вођење поступка. Осим тога, y пракси je практично немогуће доказати да пуномоћник прима накнаду за свој рад, тако да овакво решење управо омогућава надриписарство.

Упоредно правна решења показују да пуномоћник углавном може бити само адвокат, уз изузетке y оним земљама y којима je странкама призната ограничена илн неограничена парнична способност.

БиХ и Хрватска предвиђају изузетке за: а) правна лида (пуномоћник по запослењу) и б) блиске сроднике.

ПРЕДЛОГ ЗА ИЗМЕНУ

Уколико ce предлогом за измену ЗПП-а предвиди да сва пословно способна лица имају ограничену или неограннчену

224

М. Нинковић, Поступак пред првостепеним судом (стр. 218-228)