Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

најзначајниЈих података о друштвима и предвидео начело Јавности и поуздања у те податке. Посебно је наглашено и уређено питање одшворности за обавезе преузете у име привредног друштва, а међу тим одредбама неколико чланова је посвећено питању ништавости. 36 Материја која је обухваћена том директивом хармонизована је само у најзначајнијим питањима, стварајући предуслове за правну сигурност на унутрашњем тржишту, док је њихов значајан део и поред тога препуштен регулисању националних права. 37 Већа усаглашеност међусобно различитих права, систем заштите поверења трећих лица на унутрашњем тржишту, али и „потенцијал ништавости да доведе до хаоса“, разлози су интервенције европског законодавца посебно у односу на питање ништавости. 38

Општи оквир ништавости приликом оснивања друштва у праву ЕУ односи се на разлоге који „...у тренутку оснивања онемогућавају друштву способност да стекне или ужива права, односно испуњава своје обавезе“ 39 Они почивају на основним начелима према којима је важно обезбедити што ефикаснију контролу оснивања, а затим ограничити услове за ништавост. Дакле, поштовање услова нужних за настанак друштва постиже се или озбиљнијом претходном контролом или санкционисањем ништавошћу у случају да најзначајнији услови оснивања нису поштовани. Што је та контрола значајнија приликом оснивања привредног друштва, нарочито када подразумева преиспитивање материјалних услова оснивања, укључујући и механизме за уклањање пропуста, ништавост има мање значаја. Супротно, слабија контрола или она ограничена на испитивање испуњења формалних услова отвара шири простор за ништавост, која у том случају служи као механизам остваривања услова оснивања. 40

Основно правило које је предвиђено у Директиви о ништавости подстиче контролу приликом оснивања друштва, чиме заправо настоји да превентивно отклони разлоге због којих би оснивање могло да буде ништаво. Стога је у компанијском праву ЕУ предвиђена или обавезна превентивна судска или управна контрола поступка оснивања друштва, или обавезна овера пред надлежним органом (бележник или друго овлашћено лице, зависно од националног права) свих оснивачких аката, статута и њихових измена. 41 Иако је регулисање контроле било под јаким утицајем немачког права, које подразумева озбиљну контролу и материјалних и формалних услова

36 Поглавље 4 y члановима 11-13 Дирекгиве o ништавости.

37 S. Grundmann, 137.

38 R. Drury (1991), 247.

39 S. Grundmann, 137.

40 R. Drury (1991), 262.

41 Чл. 11 Директиве o ништавости.

108

Анали Правног факултета у Београду; година LXV, 3/2017