Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

Према нешто другачијем гледишту, статус qadistu, naditu , kulmasitu и ugbabtu жена био је регулисан правним правилима и све су оне биле посвећенице мушким божанствима, те је њихова сексуалност била уређена или кроз брак или кроз целибат. 51 ,Досвећенице“ или, према неким транскрипцијама, qdshm (појам qadishtu, који означава „посвећенице", има заједничко етимолошко прекло са хебрејским појмом qedeshah), не само што су могле да се удају, већ су и биле жене високог друштвеног статуса, те нема доказа о њиховом учешћу у „религиозној проституцији“. 52 To што се од њих није очекивало да рађају децу, говори да је њихов друштвени статус био сасвим супротан било каквој врсти проституције 53 ида се исцрпљивао или у удаји без рађања деце или у целибату. 54

Готово је идентичан опис високог, гшемићког или краљевског друштвеног статуса, уз обавезу чувања чедности и без доказа о религиозној проституцији, и групе жена називаних naditu. 55 Надиту су у Вавилону могле да се удају (о чему сведочи и чињеница да су од оца добијале мираз, тј. шерикту), али не и да рађају, већ само да усвајају децу, што значи да је њихов задатак заправо био да чувају чедност, чак и у браку. 56 Зато је посебна група жена, називаних шугиту, које су биле млађе или усвојене сестре надиту, рађале децу мужевима надиту, које су их у iy сврху и обезбеђивале својим мужевима. 57 Иако се у литератури истиче да се правни положај надиту свештеница које су у Сипару биле посвећене богу Шамашу не може

51 Joan Goodnick Westenholz, „Qedesa, Qadistu, and Sacred Prostitution in Mesopotamia“, The Harvard Theological Review 82(3)/1989, 251.

52 Edwin M. Yamauchi, „Cultic Prostitution: A Case Study in Cultural Diffusion 44 , Orient and Occident: Essays Presented to Cyrus H. Gordon (ed. H. Hoffher), 1973, 219. Neukirchen-Vluyn, наведено према: Johanna H. Stuckey, „Sacred Prostitutes“, MatriFocus, Cross-Quarterly for the Goddes Woman Samhain 5(l)/2005, http:// www.matrifocus.com/SAMOS/spotlight.htm , 11. avgust2ol7.

53 Stephanie L. Budin, „Sacred Prostitution in the First Person“, Prostitutes and Courtesans in the Ancient World (eds. Christopher A. Faraone, Laura K. McClure), The University of Wisconsin Press, Madison 2006, 81.

54 Истина y старовавилонском периоду оне cy могле не само да рађају децу већ и да доје децу других жена, а свакако су имале различите упоге при храмовима. Saana Терро, Women and their agency in the neo-as Syrian empire , Assyrologia Pro gradu, 2005, 94-95, http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=lo.l. I.694.l332&rep=repl&type=pdf 11. август 2017.

55 H. Stuckey; Амели Кург, Cmapu Исток od 3000. do 330. године n. н. e., I (на српскомприр. Данијела Стефановић), Београд 2012,113. Такво гледиште је супротно ставу који је био искристалисан у старијој литератури, према коме се веровало да се појам надиту користио за описивање жена које су се бавиле религиозном проституцијом. - В. Станимировић (2011а), 152, фн. 114.

56 R. Westbrook, 424-425; S. L. Budin, 80.

57 В. Станшшровић (201 lb), 96, фн. 14 и 15; А. Курт, 113. Различите животне и правне ситуације које настају када се човек ожени великом посвећеницом, а она

136

Анали Правног факултета у Београду; година LXV, 3/2017