Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

Рот (Roth) сматра да једино entu посвећенице, од свих других врста храмовских посвећеница (она изричито наводи kezertu, qadistu, sugltu), нису учествовале ни у каквим сексуалним ритуалима у оквирима својих култова. Еиту су (у неким документима означаване и као nu-gig \ с друге стране, учествовале у ритуалу такозваног „светог брака“, који је подразумевао симболично спајање богова и људи и који је био организован једанпут годишње, током прослава Пове године у другој половини трећег миленијума и почетком другог миленијума пре нове ере. Циљ „светог брака“ између владара и богиње Инане (којој су енту биле посвећене) био је да укаже на легитимитет и божју заштиту коју владалац ужива, али и да учврсти осећај побожности у ширим друштвеним слојевима. 66 Представљао се ритуалним спајањем краља и богиње Инане као световних и духовних господара, а богиња је била „представљана“ односно симболизована учешћем свештеница које су ступале у сексуалне односе са владарем, 67 па је отуда и сумерски назив за те посвећенице гласио „госпођа Богиња“ или „госпођа која је Богиња“. 68 Идентитет жене у том ритуалу, као „заступнице“ богиње Инане, чије је тело са њеном сагласношћу богиња доводила у екстазу и потом „користила“ у сексуалном чину са владаром, био је безначајан јер се она као посвећеница и није сматрала људским бићем, већ самом богињом Инаном. 69 Имајући то у виду, ни entu свештенице се не могу третирати као проститутке, тим пре што су и оне биле жене вишег друштвеног статуса, од којих се очекивало да се понашају у складу са одређеним моралним начелима. Стога су, захваљујући чињеници да су богиње баш њих изабрале, уживале велико поштовање у друштву 70 Енту или nu-gig су зато могле ида се удају ида имају децу, док се њихова јавна делатност у контексту њиховог односа према богињи састојала у учешћу у женским ритуалима у вези са рађањем, тј. прокреацијом, и са пружањем неге. 71

Марта Рот сматра да, осим ритуала „светог брака“, који је био прецизно уређен и врло рестриктиван, на проституција која би имала везе са храмовима и религијом у

66 Martha Т. Roth, „Marriage, Divorce, and the Prostitute in Ancient Mesopotamia“. Prostitutes and Courtesans in the Ancient World (eds. Christopher A. Faraone, Laura K. McClure), The University of Wisconsin Press, Madison 2006, 23; J. G. Westenholz, 257.

67 J. G. Westenholz, 257.

68 Richard A. Henshaw 1994. Female & Male, the Cultic Personnel: The Bible and the Rest of the Ancient Near East , Allison Park, PA; Pickwick, наведено према: J. H. Stuckey.

69 J. H. Stuckey.

70 Ibid.

71 J. G. Westenholz, 260.

138

Анали Правног факултета у Београду; година LXV, 3/2017