Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

Месопотамији није постојала, независно од тога да ли су посвећеници били мушкарци или жене. 72 Пошто је зарада од такве ,д[роституциј е“, чак и ако је постојала, бивала посвећена божанствима плодности, и други аутори закључују да тај ритуал није ни представљао проституцију у правом смислу речи, већ чин исказивања поштовања и љубави према божанствима. 73 Вестенхолц ( Westenholz ), супротно томе, сматра да се ритуал „светог брака“ не може подвести под ритуални промискуитет, тј. да се сексуалност у вези са култовима није одвијала изван граница светих брачних ритуала, баш зато што храмови од такве активности нису добијали никакву новчану надокнаду 74 Тепо ( Терро ) такође истиче да ни у новоасирским изворима није пронашла ниједан доказ који би говорио у прилог постојања религиозне проституције уто време. 75 Међутим, то отвара једно суштинско питање: шта у ствари значи и шта подразумева проституција, па и религиозна проституција у Вавилону?

Ако проституција представља пружање сексуалних услуга у замену за материјалну надокнаду, мошо би се рећи да је религиозна проституција представљала уступање сопственог тела зарад сексуалног задовољства корисника у замену за новац који је у целини или делимично био даван божанствима, што су на тим просторима по правилу биле богиње Иштар или Астарте. 76 Према класичним изворима, наводи се да је прву врсту такве, „свете проституције“, представљало жртвовање полне чистоте, невиности, у корист богова. Друга врста је подразумевала да су се жене, а можда и мушкарци, професионално бавили проституцијом као посвећеници одређених божанстава, а трећа, да су се жене и евешуално мушкарци бавили проституцијом само неко одређено време, или пре брака или за време тачно одређених ритуала у браку. 77 Међутим, Вестенхолц истиче да се под простизуцијом могла подразумевати само она упражњавана сексуалност која је превазилазила тадашња правна и културна схватања о сексуалности“, из чега закључује да „контролисани коитус у оквиру сфере сакралног није проституција“. 78 Дакле, треба направити разлику између ритуалног ступања у сексуалне односе, с једне стране, и ст}'пања у сексуалне односе у замену за новац, с друге стране. Првонаведена врста сексуалности се не може сматрати

72 М. Т. Roth, 23-24.

73 М. Yamauchi, 213. Neukirchen-Vluyn, „Germany: Kevelaer“, наведено према: J. H. Stuckey.

74 J. G. Westenholz, 262.

75 S. Teppo, 94.

76 S. L. Budin, 78.

77 Ibid., 78-79.

78 J. G. Westenholz, 262.

139

Милош Станковић (стр. 124-152)