Beogradske opštinske novine
БРОЈ 7.
— 40 —
ГОДИНА УШ.
ство инжењерског о^елења у нашој општинп. С тога сматрамо да пре свега ваља приступити уеорганизадији и увећању тога оделења. Ако општпна вароши Веограда препебрегне свој ипжењерски бпро и остави га у стању, у каквом је до сада био ! неће она моћи иредстојеће велике радове и грађевине своје, да пзврши пп да обдржава, као што ваља. Отуда би ипак извесно произашли велики новчапи 1убитци, а Општина онет неби у нуној мери постигда оно, што мора од својнх грађевпнско-санитетских реФорама да очекује. Овакав губитак стајао бн у грдноЈ несразмеридп према трошковпма, које изискују цодпскодно п ваљано уређење техничког бироа, састављеног пз довољног броја спремних инжењера. * Најзад што се тнче категорисања свију београдскнх удица п реда којпм њихово калдрмисање ваља предузети, пмамо да кажемо следеће. Прн одредби, које удице ваља ионајпре каддрмисати, и којом врстом каддрме, мора једииствепо да су меродавни : ведичина саобраћаја, ширина, над и важност уднца. Нити се при томе ваља освртати на захтеве појединих сопственика, иди њихових депутацнЈа Међу тим, пошто је Бе »град са обзиром на своје уређење јоште нова варош, а и са иогдедом на саобраћај надази се тек у ночетку своЈег развитка; то смо мишлења, да се ';а кдасФИкација удица не може сигурно одредити у напред, за већи броЈ година. Тај носао ваља вршпти посгупно, како се и каддрмисању буде пристунало. А решење тога питања, ваља иоверити једној ужој комисији од нрнзнатих дица, трговачке и техничке сиреме, пошто су за тај посао меродавни једпио ведичина обрта и грађевпнскп обзирн. Међу тпм, чпм се каддрмисању у већем размеру прпстуни, мисдимо да прво треба каддрмисатн следеће удице и отворена места : Улице : Отворена места : 1.) Васина, 1.) Велики трг, 2.) Узун Мнрковадо Калимег. 2.) Ђумручко стовариште, 3.) Кнез Мцхаидова, 3.) Марвепи трг, 4.) Краљ Миланова, 4.) Падидудски трг, 5.) Крагујевачка, 5.) Т опџијски трг, 6.) Жељезничка, 6.) Цветни трг, 7.) Снасовска, 7.) Вулевар. 8.) Тонличин венац. Ведике просторе, којп нису самоме саобраћају нотребни, ваља дедимице калдрмпсати, а делимице травом засејати илп иарковима засадити, пошто је то Јевтиније, а и сду:ки на удепшање вароши. Сем тога жељезничку управу ваља замодити, да око путничке зграде на овдашњој станици добром каддрмом иатоше пристуини пут; јер је насип већ цмао довољно времена да се сдегне, а у овако блатном п ирашљивом стању, тај пут не сме више да се трпи, тим пре што је ту саобраћај велики, а биће и све већи. IX. Кад сведемо, све што смо довде изложидп, онда можемо иред одбор оиштине вароши Београда изнети овако Формулисани предлог у иитању о каддрми : 1.) Да се одмах предузму нужни покушаји са разнимматеријадом и раздичитим врстама калдрме, као што се у овом реФерачу преддаже, и то по удицама са већпм саобраћајем. 2.) Да се патосању пеШачких стаза пеоддожпо прпступи, на начин, као што је у овом извештају предложеио, као п да се изврше у истој шнрини нужни ирелази преко улица. Извршење тога посла да прими Оиштина на се. а за рачун приватних, п да у тој цељи учинн потребан зајам, на да трошкове за ануитет тога зајма, у годишњим ратама, наплаћује о/, иојединих сопственика, уз остале прирезе Грађење свију тротоара да се пзврши најдаље за, две године дана. 3.) Кад резултати извршених проба по тач. 1.) буду познати да се одмах иристуии калдрмисању 2 / 3 укупне површпне коловоза свијј удица, са калдрмом као што се у овом извештају преддаже, у три категорије. Сав тај посао да се изврши за време од 5 година, од дапа када се отпочне 4.) За откопавање и наспнање улица ; за доцније прзтресање тротоара, при њиховом сиуштању пли уздизању на ираву нпвелету, где то устреба; као н за каддрму прве категорпје
(мешовита калдрма од тесаног п дотераног ломљеног камена) — да се учини зајам. За грађење остале калдрме, као п за редовно обдржавање, чишћење и нолпвање у дето, а одгртање и чишћење снега и блата зими са укупне иовршпне улпца, да се нотребне суме редовним буџетом иодмпрују. 5.) Иошто ће за радове, у претходнпм тачкама каведене, а по рачуну који смо у овом реФерату извели. без суме потребне за грађење тротоара, потребовати у буџету годишња сума од 344.000 дипара за време грађења (дакле за ирвих 5 година) а доцније редовна сума од 215.000 дпн.; то да се што пре нађе начпна за. одговарајуће увећање општинских нјшходи. (У иросеку узев има у ,'Оку од 30 годнна садања буџетска сума за калдрму, од 125.000 динара, да се удвоји). За овакво увећање нрихода, да се усвојп или прирез, идп да се поставе вратнице, на којима би се напдаћнвала калдрмпја и иа оне увозе у варош, на које до сад нпје напдаћнваиа. 6.) Да се, у што краћем року, саремп преддог потпуне грађевинске уредбе за Београд и иоднесе владн Његовог Величанства иа у .Јаконење ; како би се правилан развитак вароши осигурао, а тиме смањили и тр^шковп. којп ће на сваку главу иасти, у цел>и ваљаног уређења вароши. 7.) Док се нз приступи прекаддрмпсаБању варошких улиу велико, да у буџету на каддрму остаие садања сума од 125.000 динара. Из те суме да се врше иајнужније онравке калдрме а уједио да се члне нробе са калдрмом као што смо предложнлп. И најзад: 8.) У пнтересу чистоте у варошп и здравља њених становннка, да се не чека на нзвршење свпју нових установа па ни саме каддрме ; већ нео 1,ложио да се предузме редовно чишћење и полпвпње улица, а да се за то образује иарочита чета сталних раднпка, снабдевена са свима потребама за вршење тога посла. * На завршетку морамо нарочиту пажњу да обратимо на то, да Општина вароши Веограда, пре ио што нредузме горе наведепе послове, мора потпуно да се осигура, да ће се они уредно и рацпоаално вршпти, и да ће се калдрма правилно н што јевтпније саградити и обдржавати. У тој цељи неоиходно је потребно, да Општина београдска што пре реорганизује свој 8 инжењерско одедење, да га сиабде довољним бројем сиособних органа и да му тачно одреди дедокруг и одговорност. То је иреко нотребно п са обзпром на све остале велике посдове, који Оиштини предстоЈе ,а који ће знатне суме новаца статн. На тај начпн осигураћс. се и редовним пословима ннжењерским у нашој општпни браи! и иравиднијн ток. Најзад, за у будуће тиме би било омогућено, да сама општина води брнгу о покретању, нзвршењу и нужном усавршењу свију грађевинско санитетских установа Једне уређене вароши. Ово бп међу тим бида иеоцењена добит са иогледом на то, што се тако замашни нослови не бп, као до сада, иреко комисија вршилп. А да је ово иогрешан спстем, доказ је то, што нити компсије у сваком случају могу да буду састављене као што по>.ао зтхтева, нити њнма остаде државне и грађанске дужности остављају за то довољно времена на расподожењу. Доказ је томе и сама нотписана комисија, јер иоред највеће воље и љубави ка раду од сгране њених чданова требало јој је ипак нуних 8 1 /, месеца да овај извештај Одбору онштинском поднесе. * У нади, да смо овим одговорпди дужности, коју нам је Одбор општине вар Београда прошде јесени поверпо, и у нади да ћемо нашим предшгом припомоћи, да се хрђаво стање наше вароши у саобраћајном и здравственом ногдеду колико год понрави, част нам је умолити Одбор општински, да ово питање свестрано и са потребном обазрпвошћу узме у претрес, те да га решц на начпн, како ће у пуној мерн пмати ирава на признање од стране грађана ирестонице српске. У Београду на Спасов даи 1878. год. '1ехнпчке компсије за пгетрес питАЊА о КАлдгмчсАЊУ вароши Б еограда : Деловођа : Председник: Н. И. Стаменковић с. р. М. Јссимовић с. р. Чланови: Коста Д. Главини& с. р. Светозар Зори$. с. р. Гргур Миленковић с. р. Др. Лаза Пачу с. р. Др. Марко Т. Леко с. р. А. Алекси^ с. р. Стеван ЧаЗјеви! с. р.