Beogradske opštinske novine

општинск

вин

СЛУЖБЕНИ ЛИСТ ОПШТИНЕ БЕОГРАДСКЕ

Год. XX. НЕДЕЉА 5. 1902. ИЗЛАЗЕ НЕДЕЉНО ЈЕДАН-П7Т Ц Е Н А : За Србију на годину « дннара на пола годино 3 , Ва стране земље на годину 9 „

Број 18.

ПРЕТПЛАТУ ВАЉА СЛАТИ УПУТНИЦОМ АДМИНИСТРАЦИЈИ ЛИСТА А СВЕ КОРЕСПОДЕНЦИЈЕ УРЕДНИШТВУ РУКОПИСП НЕ ВРАЋАЈУ СЕ НЕПЛАЂЕНА ПИОМА НЕ ПРИМАЈ7 03

ОБЈАШЊЕЊЕ ОПШТИНСКОГ ЗАЕОНА СУД ОПШТИНЕ ГРАДА БЕОГРАДА АБ Р. 3826. 18 Априла 1902 г. Београд. ГОСПОДИНУ МИНИСТРУ УНУТРАШЊИ1 ДЕЛА. По члану 92. и 93. закона о онштинама, општина београдска има дужност да врши нолицијску, самоуправну, управну, извршну и судску власт. Како је полицијску власт до обнародовања овог закона вршила Управа града Београда, то се моли господин министар за упуства по чл. 145. пом. закона: како се има вршити по новом закону полицијска и државно-управна власт од стране ове општине, како би се избегли могући сукоби о надлежности са Управом града Београда. По последњој алинеји члана 152. закона о ошнтинама: „Закључци и одлуке оиштинског збора, одбора или суда извршни су, ако државна власт најдаље за 15 дана од дана пријема закључка илп одлуке ствар не реши и општински суд не извести." Чланом 83. пом. зак. наређено је, да се све одлуке одборске достављају надзорној власти у преиису, а последњом алинејом чл. 144. истог закона стављено је у дужност председнику општине, да увек надзорну власт извести о дану сазива збора и о предметима, који се на збору имајурешавати, а тако исто и о свима решењима збора у року од два дана. Даље по члану 89. пом. зак. одлуке ошнтинског суда административне природе за које председник нађе: 1. да прелазе круг рада општинског суда и 2. да су противне законима и законитим наредбама власти, подноси пре извршења, са својим мишљењем, на расмотрење надзорној власти, која је дужна најдаље за петнаест дана од дана пријема донети образложену одлуку и о том известити општински суд. За остале закључке и одлуке општинског суда ни једним прописом поменутога закона није наређено, да се имају слати надзорној власти, док међутим по чл. 142, пом. зак. државни се надзор простире на све послове општинске власти, који превазилазе самоуправни делокруг њен, а тичу се среза, округа и државе; и на тачно вршење свију законских прописа и законских наредаба државних власти у колико их општинске власти нмају да иримењују. С погледом на овај законски пропис и носледњу алинеју чл. 152. истог закона да се извести, да је општински суд дужан слати надзорној власти, сем закључака и одлука његових о којнма је реч у члану 8.9. овог

закона, и све његове одлуке и закључке, које се односе на послове општинске власти, који превазилазе самоутравни делокруг њен, а тичу се среза, округа и државе; и на тачно вршење свију законских проииса и законатих наредаба цржавних власти, у колико их општинске власти имају да нримен>УЈУ- Међутим, ни једним нрописом помену тог закона није опредељен самоуправни делокруг општинске власти, те је према томе општинском суду нејасно, које се његове одлуке и закључци, сем оних о којима је реч у чл. 89. пом. закона, имају слати надзорној власти. Даље је општинском суду нејасно и то: да ли се те одлуке и закључци имају слати надзорној власти у оригиналу са свима ранијим актама или само одлука или закључак у препису. Са наведенога, Суду опгптине београдке част је умолити гоеподина министра, да би изволео у смислу чл. 145 пом. закона издати му упуства за поступање у погледу: које се одлуке и закључци општицског суда имају слати ире извршења надзорној власти и како их треба слати. Предмет је врло хитне ирироде, јер ошптински суд пре тога упуства не може доносити никакве одлуке и закључке, услед чега ће у општинским пословима, који су и разноврсни и многобројни, настати велики застој на штету и општине и приватних. Председник београдске општине, Милов. Р. Маринковић с. р. Деловођ, Мих. М. Марјановић с р.

КРАЉЕВСКО-СРПСКО МИНИСТАРСТВО УНУТРАШЊИХ ДЕЛА ПБ Р. 8966. У Београду 24 Априла 1902 СУДУ ОПШТИНЕ БЕОГРАДСКЕ, Расписом мојим од 10. Априла т. г. П№ 8250, упућеним свимаполицијским властима у земљи, ја сам дао упуства, шта и како имају радити и полицијске и општинске власти, да би се прописи новог закона о општинама извели иприменили онако, какозахтева сам смисао његов, и како би примена овог закона била једнобразна у целој земљи, а и како би се избегле могуће несугласице и сукоби. Тај распис у свему важи и за општину београдску, у колико самим законом није изузетно за општину београдску другаче наређено. Под *. шаље се суду овај распис.

Та нарочита или изузетна наређења за општину београдску налазе се: у члану 68, но коме општина београдска има сада 30 одборника; у члану 93 по коме се од суда општине беогпадске одузима старање о личној и имовној безбедностн, јавној сигурности, јавном моралу, и надзору над лицима осуђеним на полицијски надзор; у члану 103. по коме је за председника и два кмета општинског суда прописана нарочата квалиФикација; у члану 115. који одре 1 ује најмању меру плате председнику општиие; и у XI делу закона који говори о надзсрној власти. Наређења: члана 68, 103 и 115 не потребују иикаквог објашњавања; а о осталам наређењима на основу члана 145 закона о општинама упућујем суд, да има на уму ово: По члану 92. закона, општинс-ки судови поред осталог имају и полицијску власт, да одржавају ред и безбедност у општир ! по прописима законским и по упуств;. лх, и наредбама државне полицијеке власти. По томе, на први поглед изгледало би, као да и суд општине београдске има власт и дужност, да се стара о личној и имовној безбедности и јавној сшурности; но то не стоји. Да то не стоји, да дакле суд општине београдске нема правада у вароши врши нолицију безбедности види се из последњег одел>ка чл. 93. по коме је та власт одузета од општине београдске и предата Управи варогаи Београда, те ће она и даље као и до сада водити бригу и старање о одржању личне и имовне безбедности, а према томе и јавне сигурности, по досадањнм законскзм прописима, а општина београдска биће дужна испуњавати све оне захтеве, које у том погледу Управа варогаи Београда буде од ње тражила и даватијој све оно, штоје на ту цељ и до сада давала Дакле, једино ће Управа града Београда бити надлежна и власна, да издаје наредбе у погледу одржања реда и поретка личне п имовне безбедности, а нарочито јавне сигурности у варогаи, — јер је она као нолицијска власт позвана, да се брине о јавној безбедности. Но и ако овако са овим стоји, опет по тачки 4. члана 92. закона о општинама и суд те општине има право суђењаиступних дела по части III кривичног законика. Јер, и ако по овом закону и суд опгатине београдске има нраво суђења иступа, ипак тиме што је од њега, поменутим одељком чл. 93. закона одузета власт за одржање јавне безбедности и вођење бриге о јавном моралу, општински суд неће моћи судити оне иступе, којимасе вређа лична и имовна