Beogradske opštinske novine
Број 18
— 149 —
Год. XX
власт на правилно вршење закона и законских наредаба, те да јој поступање буде саобразно закону. У том смислу, надзорна власт има, дакле, ираво на све упуте, које би у границама закона сматрала за потребне. Поред права, која су до сад поменута, и којима је циљ, да загараатују контролу надзорне власти с једне и правилну радњу општинске власти с друге стране, надзорна власт по чл. 152. има још и право, да непосредним утицајем спречи извршење одлуке општинског суда, одбора или збора, које би биле противне законима и законским наредбама, али при том треба, да прави разлику, да лн се дотичном одлуком вређа право поједиацај или интерес државе, округа, среза, општине или у опште јавни интерес. У првом случају, надзорна власт може у смислу чл. 152. задржати одлуку само општинске власти или збора од извршења на жалбу интаресованог лица; а у другом случају и по службеној дужности. За исправну примену овога законског прописа, који има врло велику важност, треба имати на уму: даје падзорна власт надлежна да задржи од извршења одлуке не само одбора и суда општинског, него и одлуке општинског збора, но само своје решење о задржању одлука суда или одбора није дужна слати на одобрење вишој власти, а кад задржава од извршења одлуке збора надзорна власт по службеној дужности нослаће предмет најдаље у року за пет дана министру унутрашњих дела. На рокове у опште, а нарочито о овом случају, треба обраћати пажњу и тачно се држати закона, јер према последњој алинеји чл. 152., закључци и одлуке онштинског збора, одбора или суда, извршни су, ако др-^авна власт на даље за 15 дана — од дана пријема закључка или одлуке ствар не реши и општински суд не извести. По себи се разуме, да је надзорна власт позвана, да стално цени и унознаје радњу ошптинских власти и општинских зборова, јер без тога, не би могла бити у положају, да учињеним незаконитостима стаје на пут, како то прописује поменути члан 152. Да би међу тим, могла бити у том односу довољно обавештена, надзорна власт треба да има на уму дужност општинског председника из члана 89. јер по том члану, кад год председник општински нађе, да одлуке општинског суда административне природе прелазе круг рада општинског суда, или да су противне законима и законим наредбама он их „подноси, сасвојим мишљењем, на расмотрење надзорној власти," која, опет, у року за 15 дана 7 доноси одлуку у смислу чл. 152, ако нађе да томе има места. ПГто се тиче одборских одлука, оне се по чл. 83. закона морају редовно и увек доставити надзорној власти у препису. Тако исто председник општинског суда мора по чл. 144 закона известити надзорну власт о сваком решењу збора, најдаље у року за два дана. Према овоме, самим законом обезбеђено је, да надзорна власт може увек на време сазнати и ценити одлуку ошптинске власти и општинског збора. У чл. 154. закона, надзорној власти стављено је у нарочиту дужност „да прегледарад, касу и рачуне општинског суда." На случај сваког прегледа, дотични чиновник надзорне власти, дужан ј е записником утврдити нађено стање и о томе поднети извештај. Ако би резултат таквог
прегледа показивао какве злоупотребе или неправилности, са одговорним лицем треба поступити одмах по закону и појављену штету обезбедити. Брза и енергична радња надзорне власти, у цељи, да се што пре утврди законска одговорност дотичног органа општинске власти, те да што пре иза учињеног дела искуси законске последице; и из општинске гауправе одстрани — много ће допринети правилном развоју послова у општпни и спречити могуће штете за државу, општину или поједине грађаие. Нека начелство и среске власти имају на уму, да од редовне и правилне примене права надзора, највише зависи какве ће последице оставити садашњи закон о општинама; па нека се, због тога, тим правом користе по закону, не пропуштајући да учине све што је потребно, даи грађании органи оиштинске власти са уверењем могу рачунати, да се ни једна неправилност или злоупотреба не може прикрити, него да ће се увек поуздано и убрзо констатовати и да неће остати без законских последица, Од тога, како начелници окружни и срески буду разумели и практиковали дужност надзорне влас г, \ , зависи^е правилност јавне службе у свима општинама, па према томе и ја ћу ценити, у колико они као представници надзорне власти, одговарају своме иозиву и поположају. Нека и једни и други знају, да у смислу ових мојих напомена захтевам одлучну и строгу примену закона, и да ћу сваки случај, који би их другче обележавао, или би доприносио да општинска власт не буде довољна јака и исправна, узимати у оцену као нарочити разлог и доказ за службену квалиФикацију окружних и среских старешина. Обраћајући још пажњу начелства и среских власти на чл. 177. закона по коме свака општина најдаље у року за три године мора саградити зграде предвиђене у чл. 14. а касу да мора набавити у року од 6 месеци препоручујем им, да се о извршењу овога прописа озбиљно старају и да се користе завршном тачком истог члана, ако у горњем законском року општинске власти не би овако поступале. Препоручујем начелству да овај распис достави свима среским и општинским властима и да ме о пријему истог известе. Министар унутрашњих дела, Н. Д. Стевановић с. р.
РАД ОДБОРА ОПШТИНСКОГ РЕДОВНИ САСТАНАК 19. Априла 1902 год. Председавао председник београдске општине г. Милов. Р. Мнринковић. Од одборника били г. г. Ђ. Соколовић, Ж. М. Перић, Милутин Степановић, Љуба Дојчиновић, II. Павловић, Милош Валожић, Ђока Тошић, Стојан Пајкић, Р. Драговић, Лазар М. Матић, С. Азријел, М. Штрбић, Урош Благојевић, С. М. Веселиновић, Ђорђе Н. Петровић, Бг. М. Радовановић, Љ. Н. Христић, Коста Д. Главинић, Д. Тадић, Милутин Ј. Божић, Јован Смедеревац, М. Клидие. Деловођ, Мих. М. Марјановић (ОБРШЕТАК) XI По пр очитању извешћа економног одељења АБр. 3599 о држаној другој лицитацији за издавање под закуп траве за кошење код БаталЏамије, — одбор је решио: Да се трава за кошење код БаталЏамије изда под закуп под прописаним погодбама за време оволетње сезоне Петку Тројановићу, овд. рибару, за цену од сто четрдесет и девет динара и деведесет и девет пара динарских.
XII По прочитању акта књиговодства АБр. 3634, којим подноси суду општинске рачуле за I тромесечје 1903* године ; — одбор је решио: Да ужи одбор, у који да уђу одборници г. г. Манојло Клидис, Соломон Азријел и Милош Валожић, прегледају општинске рачуне за прво тромесечје тек. године, о исправности истих увери се и поднесе извешће које да се стави на дневни ред. XIII По прочитању представке АБр. 3622, г. Алексе Илића овд. проте, којом тражи да му општина у име целокунне оправке његове зграде, у којој су канцеиарије Управе водовода биле смештене, накнади 400 динара, па да сам оправке изврши у место да општина то учини, као и по прочитању извешћа грађ. одељења по истом предмету АБр. 3807, — одбор је решио: Да се из општинске касе на терет партије бр. 84 буџета I изда г. Алекси Илићу, овд. проги, четири, стотине динара на име накнаде за оправке које има извршити на овојој кући у којој су до сада биле канцеларије Управе водовода а које би оправке по уговору имала извршити ошптина београдска, те да би псту зграду сопственику предала у стању у каквом ју је и примила. XIV Председник извештава одбор дајенадневном реду предлог одборника г. Љубе Н. Христића, од 2 априла т. г. АБр. 3644, да се београдско грађанство ослободи плаћања општинске трошарине на прасад, јагњад и јарад за ускршње празнике. По саслушању тога, — одбор је решио: Да се овај предлог одборника г. Љубе Н. Христића скине с дневнога реда, пошто су ускршњи празници прошли а мо гућност није била да се по истом решава пре истих. XV Председник извештава одбор, да јенадневном реду предлог одборника г. Милутина Степановића од 19 марта т. г. АБр. 3125: да се умоли г. мииистар просвете и црквених послова, да нареди Управи народног музеума, да општинску збирку старина откупљену од г. Самуила Стевановића, прими и чува је привремено у народним музеуму док општина не прибави и друге предмете за свој музеум и док не настуни потреба да општина за смештај свога музеума прибави потребне локале и узме лице које би истим руковало. По саслушању тога, а после говора одборника г. г. Милутина Степановића, Косте Главинића, Милутина Божића, Стеве Веселиновића, Раденка Драговића, Димитрија Тадића, Манојла Клидиса, Димитрија Миленковића, — одбор је после поименичног гласања са 15 против 9 гласова, — „за" гласали: Живојин М. Перић, А. Н. Крсмановић, Милутин Степановић, М. Штрбић, Урош Благојевић, С. М. Веселиновић, Ђорђе Н. Петровић, Коста Главинић и М. Клидис, решио: Да се овај предлог одборника г. Степановића одбаци. XVI По прочитању молбе Марије Д. Ристић, удове и кћери јој Катарине Г. Николић, учитељице у пензији АБр. 3352 због регулације, као и извешћа грађ. одељења по истом предмету АБр. 3500, — одбор је решио: