Beogradske opštinske novine

ОПШТИНСНЕ НОВИНЕ СЛУЖБЕНИ ЛИСТ ОПШТИНЕ БЕОГРАДСКЕ

Год. XXII.

НЕДЕЉА 31. ОКТОБРА 1904.

Број 46.

ИЗЛАЗЕ НЕДЕЉНО ЈЕДАН-ПУТ

ЦБН А: За Србију на годину 6 динара на пола године 3 За стране земље на годину 9

ПРЕТПЛАТУ ВАЉА СЛАТИ УПУТНИЦОМ АДМИНИСТРАДИЈИ ЛИСТА А СВЕ КОРЕСПОНДЕНЦИЈЕ УРЕДНИШТВУ

РУКОПИСИ НЕ ВРАЋАЈУ СЕ

НЕПЛАКЕНА ПИСМА НЕ ПРИМАЈУ СЕ

ИСТИНА 0 ОБУСТАВИ ТРАМВАЈА Суд општине београдеке упутио јв евима овд. лиетовима пиемо ове еадржине: Госаодине уредниче, Управа безименог друштва трамваји града Београда упутила је уредништвима готово свију престоничких листова нотицу следеће садржине : „Ваша нотица о обустави трамвајског саобраћаја није тачна. „Полиција је забранила трамвајски саобраћај на нрузи Славија— Калимедган на основу извешћа општинске надзорне комисије, да је саобраћај на тој прузи опасан. „Међутим судским вештачењем констатовано је, да је пруга Славија — Калимегдан исправна и да није опасна за саобраћај". Међутим ствар стоји овако : Тачком 2. додатка уговору о трамвају потврђеном "код кварта варошког 16. јула 1899. № 7023, друштво се обвезало, да ће једновремено са довршењем нове пруге Коларац — Тркалиште заменити све постојеће коњске трамваје са електричним трамвајским колима. Пошто се построји за електричну вучу разликују од построја за коњску вучу, то је друштво поднело Суду планове за трансформисање трамвајских пруга са коњске на електричиу вучу, које је суд у своје време одобрио. Чл. 10. Б. детаљних услова уговора, који друштво са општином има, гласи: „Линије ће се нредати јавном саобраћају пошто их надлежне власти исаитају и одобре. Али та инспекција мора бити извршена нај~аље за 15 дана, пошто концесионар буде тражио од надлежне власти да тај преглед изврши, а у других 15 дана општина је дужна саопштити концесионару своје примедбе које би условљавале дозволу саобраћаја. „Ако се по истеку тога рока не учине никакве примедбе оним линијама, за које би концесионар јавио да су потпуно готове, узима се, да је концесионар овлашчен да их преда саобраћају, без икакве друге формалности". Актом својим од 17. априла т. г. Бр. 412. друштво је известило Суд, да је пруга Славија — Калимегдан потпуно свршена и готова да буде предана саобраћају. Молило је да Суд нареди потребне формалности како би што пре могло на тој прузи почети саобраћај. Добивши овај акт друштва, а на основу поменутог члана уговора, Суд је овај одмах одредио у комисију за испитивање

ове пруге г. г. Тому Марјановића, шефа грађев. одељења Управе Београда, Ђоку Станојевића и Др. Свету Марковића, професоре В. Школе, М. Павлићевића, инжињера жељезничке дирекције, Михаила Марјановића, кмета, Стојана Вељковића општ. инжињера и Андру Ристића, општ. референта за трамваје. Комисија је на дан 21. априла 1904. године иснитала ову пругу па је нашла: да су скретницО: код кафане Коларац, на Теразијама, код кафане Лондона и Славије или сломљене или оједене. Да на саставку у корену скретнице горње површине суседних пшна нису у истој равпи, што изазива јаке ударе при пролазу кола. Да размак шина на саставцима прелази дозвољене границе на многим местима а нарочито на следећим местима, где је одређена свака толеранција а на име : према радњи Ристе Обрадовића (размак 67. с. м.) према згради чиновничке задруге и према кафани Лондон. Да на раскршћу Краљ Миланове и Скопл>анске улице наглн прелом праваца треба поправити уметањем једне правилие и благе кривине. Да на целој линији, а нарочито од кафане код Албанеза до Лондона колосек местимице излази из правца лево и десно услед чега једобио у хоризонталној равни облик вијугаве линије, што при већој брзини веома неповољно утиче на вожњу а може бити узрок и исклизнућу. Да су на многим местима саставци шина рђаво израђени: горње површине суседних шина нису у истој разни услед чега су на тим местима јаки удари. Да би требало све горе побројане мане претходно уклонити па тек онда да би се ова пруга могла предати саобраћају са електричном вучом. Да би комисија могла дати коначно мишљење о. томе, да ли ове пруге треба примити или не, предложила је, да општински Суд саопшти друштву напред изложене неисправности ових пруга и позове га, ја у остављеном року исте одклони па о томе извести Суд, како би се комисија после тога могла још једном састати ради поновног прегледа ових пруга и уверења да ли је друштво напред изложене неисправности одклонило, и ради доношења дефинитивне одлуке о томе, да ли ове пруге општина треба да прими. Примивши овај извештај комисије, Суд је актом својим од 24. априла тек. год. ОТБр. 160. позвао друштво, да у року од месец дана одклони напред изложене неисправности на овим пругама. Тога

дана друштво је саобраћало на овим пругама коњским трамвајима. У место да друштво поступи по овоме позиву Суда оно је самовољно без одобрења одпочело саобраћати на овим пругама од 25. апрала гек. год. електричним трамвајима у место коњским. "Противу овога поступка друштва Суд је уложио протест актом својим од 27. априла тек. год. ОТБр. 164. На овај протест Суда друштво је одговорило да је пустило у саобраћај пругу Славија — Калимегдан за то, да да задово^љења захтевима публике која је очекивала отварање те пруге са великим нестрпљењем. Да ће друштзо недостатке констатоване од комисије уклонити и извесгити о томе општину. Противу оваквог рада друштва Суд је по том уложио још при протеста. На два није добио од друштва ни одговор. И тек на трећи протест Суда од 14. ов. м. ОТБр. 369., друштво је нашло за нотребно да извести Суд, да је пругу Славија — Калимегдан саобразило са одобреним плановима и да се она сада налази у стању исправном за саобраћај. Молило је Суд, да га извини за одоцнење овог одговора са обзвром на многобројне радове, којима је у овај мах заузето. Овај извештај другатва Суд је примио 16. ов. м. 18. ов. м. раније одређена комисија за испитивање ове пруге испитала је понова ову пругу и наптла да друштво ни до тога дана ни у кодико није поступило по примедбама које му је Суд учинио на ове пруге актом својим од 24. априла т. год. ОТБр. 160. и да су сви ранији недостаци означени у тим примедбама Суда остали и до данас на истој прузи, на чак шта више повећани новим недостацима, које је неодобрени саобраћаЈ на истој прузи изазвао. Да како недостаци раније констатовани тако и недостаци које је комисија данас констатовала на овој прузи — гакве су природа да не допуштају безопасан саобраћај на овој прузи. Суд је све ово саопштио општинском одбору, који је у седници својој од 22. ов. м. — нашавши да је друштво трансФормисану трамвајску пругу Славија Калимегдан од коњске на електричну вучу предало Јавном саобраћају противно чл. 10. Б. детаљних услова уговора, — решио : да се саобраћај на тој линији одмах обустави пошто иста није сходно поменутом члану уговора надлежно испитана и одобрена и да се саобраћај на истој линијн не допушта све дотле, док се не изврше формалности предвиђене помену-