Beogradske opštinske novine
Број 1.
БЕОГРАДСКп ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ
Стр. 7.
У машинској дворани приступило се убрзаним, беспрекидним, дневно-ноћним радом, постављању турбине од 1000 Киловата. Израђен је темељ и почетком децембра отпочето је са монтирањем турбине. Техничка погрешка учињена је приликом наруџбине ове турбине. са генератором од 1000 КВ. за трамвајску струју, исто је исправљено на тај начин што је наручен и генератор за трофазну струју. На овај начин је појачана количина електричне енергије за осветлење и моторе, у чему је и била оскудица, јер монтирањем турбине са генератором од 1000 КВ. за трамвајску струју, та би енергија остала неискоришћена, пошто је број кола којим је Упраза располагала, био мали, а трамвајска струја, која је постојећим машинама и глајхрихтерима ироизвођена, била је довољна за сва та кола. Ово је доказано и тиме, што је у целој 1927. год. па и у 1928. са повећаним бројем кола потребну електричну енергију, производиле исте машине и апарати као и 1926. год. Колико је правилно и корисно било решено, да се постави турбина за трофазну струју, видело се јануара 1927. год. када је стара турбина од 800 КВ. сист. АЕГ. 5. јануара прогорела и да већ 12. јамуара није пуштена у рад турбина од 1000 КВ. која је до тог времена већ била монтирана, морало би се више месеци, до оправке турбине АЕГ. прекинути струја у једном делу вароши по наколико часова дневно, пошто се, као што је познато, трамвајска једносмислена струја не може претворити у трофазну струју за осветлење, док је обратно могуће и чини се помоћу глајхрихтера. Упоредо са овим радовима рађено је и на мрежи где се у колико год је то кратко време допуштало линије мењале, појачавале а нарочито се приступило уношењу осигурача у мрежу, којима је разводна мрежа подељеиа у више сектора него што је тада било, а тиме је потиснуто, да је при неком квару на инсталацији или мрежи у једној улици остајао само један мали део мреже без струје, то је избегнуто да у случају квара осигурача на мрежи, остају читави делови вароши без осветлења. Ревизијом трансформаторских станица и бољом поделом оптерећења на њима, побољшано је осветлење појединим крајевима и сигурност рада повећана. Кориснос ове ревизије и поправком мреже казала се већ почетком децембра, када је могло бити приступљено давању веза за нове претплатнике, јер је смањењем губитка у самој мрежи један знатан део елект. енергије био ослобођен за потрошаче, На трамвајским пругама није се могло због временских прилика, много радити, већ су само довршени кећ отпочети и делом извршени радови на прузи Новопазарској и Приштинској улици која је почетком 1927. год. пуштена у рад, а тако исто је довршена и пуштена у рад пруга кроз ул. Високог Стевана, искључиво за превоз угља, чиме је осигурано правилно снабдевање Дентрале угљем. Даље је израђен други колосек, крак и две нове скретнице на прелазу Мајора Илића ул. и Ратарске у вези другог колосека у Ратарској ул. код Школе и Жагубице, две скретнице. Укупна вредност радова у улицама Високог Стевана, Мајора Илића и Ратарској износила је 725.000,— дин. На побољшању саобраћаја учињено је све што се могло постићи са постојећим возним парком- У првом реду крајем новембра обустављена је пракса, да се сваког дана после 4 часа по подне искључује један већи број трамвајских кола из саобраћаја. Мерењем оптерећења и извршеним пробама показало се, да је могуће сва кола оставити у саобраћају те је то и учињено. Пуштање свих кола у саобраћај, у време највећег оптерећења м повећање контроле, што се тиче брзине сао-
браћаја тако и наплате прихода, показали су одмах повољне резултате, јер већ у децембру ме сецу 1926. год. видимо, да број превезених путника у децембру 1926. год. износи 2,399.313 према 1,727.178 у децембру 1925. год. дакле 672-135 путника више а приход је био у децембру 1926. год. 3,743,354'- дин. према 2.736.867'. дин. у децембру 1925. год. дакле 1,007*397■дин. више. Ово је први неоспорни успех у саобраћају, пошто је у 1925. год, и 1926. год. стајао Управи на расположењу исти број кола и иста снага у Централи, само што кола нису била пушштена у рад, а поред тога оптерећење машина било је у 1926, год. веће него у 1925. год. Поред овога, ради још већег побољшања саобраћаја иввађени су из општинских деи-оа на Таш-Мајдану аутобуси добијени на име репараципа, који су и ако са пуним гумама и неподесни за ондашњу калдрму, ипак добро послужили у време највећег оптерећења трамваја, а тако исто ноћу, када су после позоришних и биоскопских представа превозили путнике у четири правцз, на најудаљеније крајеве Београда, Када је предузеће Кузмановић пустило у саобраћај довољан број модерних аутобуса повучени су из саобраћаја стари општински. У магацину је интензивно рађено на инвентарисању и уређењу. Пре него што сам поставио в. д. упрааника, био сам члан комисије за уређење магацина а према искуству које сам имао из приватне праксе и слично уређењу магацина великих приватних предрзећа ове врсте на страни. уређени су магацини Управе. Нарочито је важно било завођење картотеке за сав материјал, тако да се одмах може, на месту где стоји материјал, констатовати колико и када је набвљено, када и колико је издато и колико га још има. Овакво уређење показало се нарочито добро у 1927. год. када је у огромном послу који је извршен, било могуће без застоја радити само поред добро уређеног магацина и службе снабдевања материјалом. За постојеће радове у 1927. год. који су према програму — који сам изнео у својем реферату Управном Одбору 11. и 16. децембра — имади бити извршени требало је спремити потребан материјал како у току радова не би наступио застој, Требовањима шефова оделења предвиђен је потребан материјал за шестомесечни рад. Лицитације за веће количине материјала припремљене и извршене су већим делом у току 1926. год. делом почетком 1927. год. Предложене набавке и добивена потребна одобрења, тако да је почетак радова 1927, год. затекао Управу потиуно снабдевену и спремну а то је учинило, да је могао бити постигнут овакав успех и да редови ове Управе нису нигде били у застоју, нити су омели остале радове општинске на калдрмисању улица и уређењу вароши, Поред 20 лицитација за набавку материјала одржаних до крај 1926. год. припремљене су и одржане лицитације за набавку 15.000 м. шина, зидање новог димњака, набавку 70 комада трамвајских кола, левкова за постројење за аутоматско ложење. Осим овога припремили су се пројекти и предрачуни за радове у 1927. год. за радове у вези са калдрмисањем улица програм је израђан у споразуму са Техничком Управом Резултати овако интензивног рада у свима одељењима и на свим деловима Централе, мреже и трамвај, пруга показали су се крајем године када је ие само Централа издржала максимално оптерећење већ се и у осветлењу и у саобраћају осетио знатан напредак. III. радови у 1927. год. 1927. год. значи преокрет у раду Електричне Централе. Најважније питање: проширење Централе морало се решити. Није се више могло ни смело наставити са делимичним оправкама и про-
шире г „има Централе, већ се морало попустити дефинитивном решењу питања;, у крајњој могућој мери проширити Централу и повећати њену снагу, како би се осигурало снабдевање струјом за 2—3 године за које време би се имало решити питање на који начин ће се у Београду осигурати снабдевање струјом, у свакој количини, за дуги низ година. Пуштањем турбине од 1000 КВ, у рад 13. јануара 1927. год, и оправке турбине АЕГ. која је 5. јануара била прегорела, био је осигуран рад и правилно снабдевен сгрујом преко зиме 1927. и 1928. год. и ако је Централа и онда радила без икакве резерве, те су се без сметње могли извести ови потребни радови, који су захтевали доста времена. Само проширење Централе односно границе у којима се ово проширење могло извршити, биле су тачно одређене капацитетом ложионице која се после монтирања котлова »Бабкок Вилкокс" није никако више могла проширавати, пошто је са две стране зграде ложионица улица, са једне стране димњак и постројење за аутоматско ложење а с једне Централа. Према томе могло се појачање ложионице извести само избацивањем старих котлова и монтирањем нових „Бабкок Викокс", а тада се могло рачунати са укупном загревном ловршином од 3.100 м 2 . Када се узме, да један квадратни метар загревне површине кот./а даје 25 кгр. паре, то са целокугше загревне површине наше ложионице могло да се добије 74.000 кгр. паре, а пошто је за производњу у нашој Цснтрали за 1 КВ. часа потребно са губицима 7. кгр. паре, то се према укупној моћи ложионице могло добити од 10700 до 11.000 Киловата. А толико данас износи укупна снага Централе са свима старим машинама. Укупна снага Централе била је после постављења турбине од 1000 Киловата свега 7100 КВ. Када се одбило 400 киловата колико су имале обе парне машине на чије место је имала доћи нова турбина остајало је 670 КВ. Према капацитету коју је ложионица могла достићи са још од прилике 5000 КВ. те је због тога за оволику турбину и расгшсана лицитација, која је одржана крајем јануара 1927. год. Турбина од 5100 КВ. са 2100 волти 42 пер. способна да при раду са 300 волти 50 пер. да 8.000 КВ наручена је код фирме Браун Бовери. Као што је снага турбине била зависна и одређена капацитетом ложионице тако јепостављање турбине захтевало читав низ радова у машинској дворани, ложионице и ван ње, те је програм радова у њима био тачно одређен. Ти радови били су: а.) У машинској дворани имали су се у првом реду демонтирати и уклонити две најстарије парне машине по 200 КВ на чије место је имала доћи турбина. После овога израдити темељ за њу, Монтажа турбине чија укупна тежина износи 135.000 Кгр. није се могла извести примитивним средствима којима је централа располагала у недостатку једне механичке дизалице велике моћи ношења, већ се таква једна дизалица, покретна по целој дворани морала поставити. Како се оваква дизалица није могла поставити испод старог крова централе који је био веома низак, морала се поставити нова кровна конструкција, која је већ неколико година лежала у дворишту Цеитрале. Постављање ове консрукција било је делимично раније припремљено, у толико, што су у централи већ били постављени стубови који су је имали носити али је, по извршеном статистичком прорачуну, констатовано да су стубови били слабо фундирани, да не би издржали оптерећење после постављања и дизалице, те се њихово фундирање морало поново извршити. Осим овога морало се преуредити разводно постројење за везу са новом турбином, израдити кабловске везе са њима, израдити пароводне и водоводне везе са ложионицом и резервоарима за воду.