Beogradske opštinske novine

Страна 1,2.

Општинске Новине

разумео је: колико је потребно постојање њено и добра опрема. Како се цени пожарник у другим земљама нека послужи овај пример: на међународну конференцију за заштиту од употребе отрова и ватре у будућем рату, која је била проппе године у Брислу, а ове године у Риму, највеће државе западне Евроие послале су као своје представнике или њихове саветнике баш шефов? ватрогасних оделења. Француску је представљао командант пожарне регименте у Паризу и његов је реферат био и најстручнији; у немачкој делегацији био је и директор пожарних оделења у Берлину и т. д. Цео тај свет зна врло добро, да је пожарна чета, осим у миру, исто тако неопходно потребна и у рату, — без ње се не може вршити заштита

позадине од ватре и отрова. Али да би имала успеха, пожарна чета мора да буде опремљена тако да може да искористи већину начина за гашење пожара, које смо у овом напису навели као пример. У Београду је само у 1928. год. било око 450 гашења, а штета према процени износи око 14,500.000,— дин. Благодарећи раду, пожртвовању и савесности београдских пожарника који су, немајући довољно средстава за гашење, без размишљања замењивали механичку снагу инструмената својом физичком снагом, ризикујући врло често и живот, — успело се да штета од пожара не буде већа. Желимо да овај напис буде и подстрек за размишљање свима који желе да сачувају своју имовину од гшжара.

Тодор Живановић Београдске Занатске Школе

Питање школовања и наобразбе Занатске Омладине није више акт хуманости ни филантропије, него привредно-социјална нужност, тесно везана за привредни развитак наше земље, и изградњу њене материјалне културе. У коликој ће мери и доклеће наша земља бити тржиште страних производа зависи у првом реду од стручне и интелектуалне способности наших занатлија. Оспособити Занатску Омладину да у што скоријој будућности својим производима, како квалитетом тако и квантитетом задовоље потребе и укус погрошачких маса јесте задатак државе и општине у првом реду. Аналфабета, или полу писмен занатлија нема развијен укус за лепим. За њега је естетика непозната. Он је далеко од могућности да буде добар познавалац сировина, да им зна порекло, да прати међународне тржишне цене и све оно што је у најтешњој вези са опстанком и развитком његовога предузећа, једном речи такав занатлија још и може у младости бити добар најамни радник, али никако и добар организатор свога преаузећа и калкулант својих производа. Општине су позване да воде бригу међу првима каква ће им бити изградња њихових градова. Да би себи овај задатак олакшале нека се постарају да се занатлијски подмладак стручно и интелектуално оспособи, јер је неоспорно да ће он узети вајвећег удела у овоме тако деликатном и важноме послу. Хоћемо ли имати ратну индустрију искључиво у својим рукама, изградњу пловнога и возног пзрка, као и многе гране наше индустрије, све је ово остављено будућој способности нашег занатског подмлатка. Пошто држава још није увела стручне школе као обавезне, то нам остаје да што већу пажњу обра-

тимо постојећим опште занатским или продужним школама. Оваквих школа има у Београду девет, и све ове школе издржава Београдска Општина, са изузетком месарско-кобасичарске, коју делимично издржава удружење месара из својих средстава. Мора се признати да су ове школе за последње две године имале велики напредак, а нарочито од када су од вечерњих претворене у дневно-празничне. Овде мислимо ца укажемо на извесне недостатке које би се са мало материјалних жрта ■ ва могле допунити, и тиме дати могућности да све школе имају знатно бољи успех. Мислимо у првом реду дати ученицима могућности да лакше схвате и савлађују предмете који им се предају. А да би се ово постигло потребно је да ученици осем усменог предавања добију бар и један минимални део уџбеника за најглавније предмете које им се предају, те како би ове ученици преко недеље и у слободним часовима а после рада могли читати, и тиме омогућавати континуитет у схватању предмета, нарочито оних тежих, који им се само у празничне дане предају. 2. Установити при свима школама ручне књижнице и читаонице, да би ученицима по подне у празничне дане било састајалиште (док шегртски дом не буде готов) за читање и дискусију о предметима, који су им тога дана предавани, а под надзором дежурног наставника. 3. Усвановити школски инсиекторат, који ће вршити контролу школа и одабирати наставнички кадар лица која ће правилно схватити своју узвишену и деликатну дужност, а не ограничити се само на материјални^интерес.