Besede dra Mih. Polita-Desančića

322

БЕСЕДА 0 ИСТОЧНОМ ПИТАЊУ Г. 1877.

да извршује. По томе у Турској п не може бити европске државне властп. која би султанске праде п хатихумајуме извршила, јер такова извршна власт са извршбом, унпштила би Турску као Турску, т. ј. мухамеданску државу. (Немир). Да у такој држави о уставу не може бити говора, то је јасно као стнце. (Кретање). Ево прпмера. У Босни већину становника сачињавају Срби источне вере. Ваљало је бпрати иосланике за цариградски сабор. Мудир, мутесарпф, паша, валија схватили еу tv ствар са ттрског гледпшта. Они не могаху појмити. да могу бнтп биранп онп који су највећи непријатељи корана. те за то просто забранише,. да се не смеју бирати Срби. II тако Срби. којих има до 700.000 v Босни. немајл' нн једног посланика v Цариграду. Посланици из Босне су 'Гурци и само имајош једног Чивутина и католпка. а Србина источне вере нема.“ „Ја сам то за то навео, да се видн. да је она нада, која је у париском уговору пзражена: да ће се Турска рвФормиеати, била обмана и остаје обмана. “ „Но од доба парнеког уговора, од кад се Европа могла уверити, да се Турска неда реФормисати, дошло је на површнну у Европи једно врло важно начело, које ствара и преображује државе. То је начело народности. На основу тога начела ујединила се Италија, ујединила се Немачка; дође ред п на исток. Када је Европа подмппрала тежњу да Угарска постане самостална према Аустрији, мислила је, да је п то пзлив начела народности. Наравно да је то била велпка погрешка. (Кретање.) Бладајућем племену у Угарској ништа није било тако противно као баш то начело народности, за то је Кошутов предлог о дунавској конФедерацији тако страшно пропао. Шта се после догодило ? Учињено је поравнање од год. 1867. Овог поравнања главна мисао била је та, да се добије наслона