Bitef

129

scenograf ija: ro berto piate; /costimi: juan stoppani; učestvuju : marucha bo, facundo bo i tobby sc hummer; voditeljka: zobeida jaua

Grupo TSE

Grupa TSE stigla je iz Argentine u Pariz 1968. To je desetak mladih Ijudi, rodenih uglavnom iste godine, u istoj četvrti Buenos Airesa, koji potiču iz iste sredine ì sa ìstim evropskim obrazovanjem ( Calderon, Shakespeare, Goethe, Racine. . .). Proizvod su iste civilizacìje Holivuda ì Harper’ Bazaara. Argentina je u kulturnoj zavisnosti od

ameriéke televizije, koju dubliraju na španskom Portorikanci. Grupa TSE skraéenica koja ne znaéi ni sta drugo nego T, onda S, pa E okuplja Alfreda Rodrìgueza Ariosa, Marucha i Facundo 80, Zobeida Jaua, Juan Stoppani, Roberto Plate. . . Oni drugi otišli su još rani je. Drugi dolaze i odlaze, ali oni o staju. To je egzotična parodica sa prefinjenom elegancijom aristokrata u izgnanstvu, prinudenih da se dovijaju na raźne načine, da bi izbegli siromaštvo. Dośli su u Pariz mladi, siromašni i nepoznati. Sada su tu, i Pariz će ih priznati. Talentovani su i pravi profesionalci. Prezrivo odbacuju etiketu male grupe, posto ona podrazumeva samo pojam poćetnika, dok ono sto oni prikazuju publici, savršeno je doterano, lepo i duhovito. Na predstavama, kao Ho su Dracula, Goddess, Aventuras, odziv publike je slab. Raskośne lutke iz Dracule, Maria Felix na njenim visokim drvenìm podpeticama, grabljiva Goddess sa krutìm plavim volammo, posrebreni likovi koji stvaraju ideograme Aventurasa pojavljuju se pred polupraznom dvoranom. Sa beskrajnìm strpljenjem i nepokolebljìvom verom u budućnost, članovi grupe TSE prihvataju se izrade bižuterije da bi preživeli, i čekaju svoj trenutak. On dolazi sa komadom Eva Peron od Copìja, u kome se govori o ruienju ideala zvanog Sveta Evita. To je muzička komedija bez muzike, o jednoj fantastičnoj ličnosti, koju uništava rak i njena parodica. Facunda Bo u večernjoj haljini.

gorostasna pojava koja sa pompeznim gestovima preuzima vlast u jednam minijaturnom Buenos Airesu na maloj bini, specijalno za tu priliku izgradenoj u Théâtre de l’Epée de Bois. Pośle trenutnog zaprepašćenja, ceo Pariz spreman je da prizna genijalnost grupe TSE. Svet se otima oko ulaznìca na reprizama Bracale i Goddess, jer treba videtì TSE da vas ne bi proglasili za staromodnog tipa. Histoire du Théâtre doživljava trijumf poslednjih meseci prikazivanja u pozorištu l’Epée de Bois. Posetioci dvorane Gémier uíivaju u prizorima iz Comedie Policiere, ledeni humor Future (druga verzija) okuplja entuzijaste u Galérie de la Cité Internationale. Luxe nudi svoju blistavu vitrinu mjuzikhola u Palasu posetiocima jesenjeg festivala. Takva je karijera grupe TSE dve godine tapkanja u mesta, a onda apoteoza koja traje, i nema razloga da ne traje i dalje. To ni je stvar slučaja, niti je posredi neko cudo ili zanoś, nego logìéan rezultat rada na oblikovanju i stvaranju scenskog nacina izražavanja, potpuno apstraktnog i slobodnog izraiavanja pokretima (Aventura). Na izradi kodeksu opštenja, polaze od klišea grčkih tragedija pa sve do Tennesse Williamsa (Histoire du Théâtre). Rad na analizi osnovnog mehanizma inscenacije: Ijudi ulaze, zastoju u Ijupkim pozama i, izgovorivši nekoliko reii, izlaze (Dracula). Dvorsko pozorište, u kome »dobar ukus« nalaže, pored ostalog, i zakulisne radnje. Barokno pozorište sa njegovim neprirodnim bićima (patuljci, iovek-žena), sa njegovom igrom svetlosti, koja deformile prividnost i otkriva pritajenu stvarnost (Goddess). Primeniti jedan oblik konvencìonalnosti da bi se ukazało na drugi, oboriti sa nadmenom ironijom kulturne hìjerarhìje, stariti u isti red Rasina i Harper’Bazaar a, do kraja iskoristiti lični šarm, da bi se demistìfikovao svaki drugi; sa hladnom preciznošću rastaviti i ponovo sastaviti struktura pozorišta kada se we to sabere, dolazi se do zaključka da je ree sofistikaeija, ukoliko nije postojala ranìje, ìzmislila grupa TSE.

Colette Godard

Istorija pozorišta

Dva fragmenta 1) Početak komada U mraku nečiji glas kaže: Dobro veče. Evo jedne predstave grupe TSE. Prikazujemo vam Istoriju Pozorišta. Pali se jedna tabla sa natpisom; Istorija pozorišta. Vidi se da je to sostami deo dekora. Zatim, jedan snaìan prateći reflektor otkrira nam prìsustvo spikerkę u centra pozornice. Obuiena je je u crno odelo sa zadenutim belim karanfilom u rapici od révéra, kratka i zagladenu kosa krasi posrebreni polumesec, celo je takode posrebreno, a usnę tamnocrevene. Pali se konačno i giamo svetto.