Bitef
к о ment ar Tekst savremene drame sve se manje cita a sve vise postaje partitura koja ozivljava tek na sceni, и igri, и predstavi. A ava »Opereta« je teska za citanje iz jos jednog razloga. Mene je uvek odusevljavala forma operete, jedna od najsrecnijih formi, koja je, po тот mìsljenju, stvarena и pozoristu. Kaliko je opera staticna toliko je opereta и svom bozjem idiotizmu, и nebeskoj sklerozi, и odusevljenju, potkrepljivanju stvarì, pevanjem, igrom, gestom, maskom, za mene savrseno pozoriste, savrseno pozorìsno. Nije ni malo cudno sto sam se и nju na kraju zaljubio. . . Ali . . . kako tu marionetsku lakomìslenost odenuti и istinsku dramu. Kako, kad je rad glumca, kao sto je poznato, vecito povezivanje suprotnosti i protivurecnosti. Ako sam se i odlucio za lakomislenu formu, to sam i ucinio zato da bih je obavio i dopunio paznjom i bolom. S jedne strane, opereta, od pocetka do kraja, mora biti santo opereta, nenarusena ì suvarena и svojim operetskim elementìma ; s druge strane, ona mora biti patetìcna dramatìka Ijudskosti. Niko ne Ы poverovao kolìko snage je potrebno da se dramskì organizuje ta glupost. Obuhvatiti operetom пеки strast, пеки dramu, neki patos, ne narusavajuci njene svete gluposti to nije mali problemi Monumentalni operetski idiotizam, koji je udruzen s monumentalnim patosom radnje, jeste maska operete, za kojom krvari smesnim bolom iskrivljeni lik Ijudskosti to hi bilo najbolje tumacenje » Operete « и pozoristu. Ali i и masti citaoca. (Witold Gombrowìcz)
akcija 7 Voci prvog svetskog rata, otprilike oko 1910. • godine. Prezadovoljan bekrija, pijanica, loia, grof Sarm, sin kneza Himalaja, planira otmicu Albertinke, koja je cado od devojke. Ali kako uspostaviti kontakt sa Albertinkom, a ne biti joj predstavljen? Sarm je smislio sledecu intriga: specijalno angazovan lopov, mladi varalica i ohesenjak, prikrada se Alhertinki, koja spara na klupi, i razgleda njen novcanik, medaljon. . . Tada Sarm hvata lupeza i, bez narusavanja bontona moze da se predstavi devojci. Ali sta je to? 1 Alhertinka je и snu osetila гики lopova i. . . prisnio joj se ne dodir lupeski vec Ijubavni dodir. . . koji nije ceznuo za medaljonom vec za teloni. I od tog trenutka ona je uzbudena, ocarana devojka, koja ce inastati о golotinji. . . i koja ce sanjati da jos jednom osati car razgolicavanja. . .
Prokletstvo ! Sann, odeven kao grof, stidi se golotinje, obozava odecu! I nece je zavoditi golotinjom, vec sarmom svojih manira. On ne zeli da je skida, vec da je oblaci и najskupljim prodavnicama i najluksuznijim buticima. . . A ko to svraca и zamak Himalaj pri povratku iz Pariza? Cuveni Fior, maestro svetskog glasa, vodeci diktator muske i zenske mode. Veliki bal i modna revija, na kojoj ce on lansirati svoje nove modele, odrzace se и zamku. I dok Albertinka masta о golotinji, Stil, Moda, Sik pocinju svemocno da vladaju pod Fiorovim rukovodstvom. Maestro, opet, nije siguran i zabrinut je. Razmislja о tome kakvu moda da lansira, kakav model, kada je Vreme nejasno, na izmaku, mracno je i neizvesno kuda krece Istorija. . . Hufnagel, grof i konjusar, cini sve sto je и njegovoj moci. »Pozovimo«, kaze, »goste na saradnju«. Neka to bade maskarada, a oni koji zazele da ucestvuju и modnoj reviji, neka umesto nosnje buducnosti, koju su sami kreirali, obuku vrece. Na dati znak vrece ce spasti, ziri ce podeliti nagrade za najbolje ideje, a Fior, obogacen ti/n idejama, lansirace modu koja ce biti obavezna sledece sezone. Prokletstvo ! Pa Hufnagel nije ni Hufnagel, ni grof, ni konjusar. Ne, to je Józef, bivsi knezev sobar, koji je pre tri dana otpusten iz sluzbe, a suda je agitator i ucesnik и revoluciji! Ha, ha, ha!. . . Doveo ga je и zamak pod drugim imenom; Profesor, marksist, maskirani terorist, koji numerava da и vreme maskenbala prokrijumcari и zamak krvavu modu, uzasnii nosnju. . . zeli da pobuni lakeje koji viksaju i glancaju obucu; on zeli revoluciju !. . . 2 Bai u zamku Himalaj e Odeveni и vrece pristizu gosti koji ce ucestvovati na konkursu za novu modu. Sann dovodi Albertinku. Preopterecena garderobom (jer umesto da je sviaci, Sann je oblaci ), jos ocarana dodirom lopova, neprekidno spava. ..io nagosti sanja. . . golotinju и snu doziva. . . Sarma i njegovog vivala, Firuleta to dovodi do besä. Da lì je Sann dosao na bal s lopovom, koga vodi na uzici, zato sto zeli da g a dr zi na oku. . . ili zato da lopov ne bi nacinio пеки glupost. . . a mozda je ljubomoran zbog bezobraznog do dir а lopova, mozda ga to uznernirava, jer lopod do svega moze doci lopovskim prstima?. . . Findet, rival, takode vodi svog lopova na uzici. Posto ne mogu da odgovore na Albertinkine pozive и snu, Sann i Filuret ismejavaju jedan drugog, i tragicno rivalstvo dovodi ih do dvoboja. I dok se bal о dr zava и рипот sjaju toaleta i maskì, ocajni rivali impotentni, pustoju sa uzica topo ve: neka rade sta zele, neka kradu, nek biraju sto im je po volji.. . Nastaje haos, panika: lopovi kradu, zavlace se snida, a gosti, ne znajuci ko ih golica i dodiruje, vriste i ludujii ! V savremenoj razuzdanosti manira i leprsavosti odece Hufnagel konjusar terorista krece na juris predvodeci lakeje,. . Revolucija. JRusevine zamka Himalaj Ç Revolucija Vetar istorije. . . Proteklo je mnogo vremena. Veé su