Bitef

Na druga dva sprata žive uglavnom stanari. Zakupnina iznosi 2 600 dolara godišnje. »Ogromna zakupnina«, kaže Anna Koós. Pozorište i troškovi života gutaju veci deo njihove zarade. Pozorište je skromno opremljeno. Na ulazu, moju pažnju privlače četiri veoma inteiigentna deteta, izmedu 6 i 13 godina, koja učestvuju u radu pozorišta. Pojavljuju se u predstavama, služe piće, spremaju, jednostavno rade uporedo sa odraslima. Ako deca u Squatu eine temelj njegovog teatra, ona su istovremeno i izvor njegove svojevrsnosti. Eszter je pricala Carolu Martinu, koji ju je umesto mene intervjuisao: »Radim stvari koje mi ne p&daju lako, ali radim ih zato što je to dobro za pozorište.« U stvari, šta? Da ona za vreme projekeije Warholovog filma zadiže suknju ili da риса na svog oca. »Amerikanci ne mogu da shvate da ja igram Meinhofovu zato što sam tako mlada (13), ja igram jednu veliku političku ličnost, a govorim о tome kako ću vediti Ijubav; uzeli su me baš zato ito sam tako mlada i govorim о iskustvima koja nemam.« Squat bira svoje članove imajući и vidu njihove mogućnosti. Razgovarao sam sa tri spoijna ciana: Mikeom Moserom i Larryem Solomonom, koji rade na filmu, i sa Kathleen Kendel, veiticom. Mike Moser Richard Schechner: Kada ste se priključili ovom pozoriitu? Moser: Sreo sam grupu и Baltimoru (1977). Dopalo im se kako ja glumim, a i meni se dopao njihov način glume. Ja sam iz Kentakija, ali posle Baltimora prešao sam и Filadelfiju. Rekli su mi: »Kad si već tako blizu, zaito ne bi preiao kod nas?« Tako sam i učinio, iako uporedo radim i na filmu. R.S.: Da M učestvujete и svakoj predstavi? Moser; Da, ja živim ovde. U stvari, neprestano sam izmedu Kentakija, Filadelfije i ovog pozoriita. Larry Solomon Najrpe su potražili Boba Fassa, ali kako je on и to doba bio zaokupljen drugim projektom, pozvali su mene i rekli: »Radimo na jednom novom komadu и Njujorku, ’Pig, Child, Fire!’. Da li si voljan da nam se pridružiš?« Došao sam ovamo i pitao: »A, о сети je, zapravo, ree?«, na šta su mi odgovorili; »To ćeš već videti«. I tako sam prisustvovao nečemu za sta sam mìslio da je generalna proba. Nije bilo nikakve generalne probe. Onda sam prvi put video, da ... R.S.: Šta su radili za vreme generalne probe? Solomon: Ljudi su sedeli na podu i meditirali. Tako je to bilo. R.S.: Da li je tačno da oni nìkada ne održavaju probe? Solomon: Tačno je. Kathleen Kendel

R.S.: Kako ste dospeli u ovu grupu? Kendel: Oni su imali nekoga za »Pig, Child, Fire!«, ali taj nije zadovoljavao. Onda su razgovaraii sa Solomonom. On mi je prijatelj. Pozvao me je i rekao: »Dakle, sta da radim? Komad se ne daje cesto, a ja nikada dosada nisam radio na takvoj vrsti video-aparata, ni sâm ne znam šta ću.« A ja sam mu rekla: »Pokušaj jednom, pa ako ti se ne dopadne, digni ruke od toga .. .« Na to on reče: »Okej, ali moraš i ti sa mnom«. I tako sam sa Larrijem došla ovamo. R.S.: Kako je vaša saradnja izgledala? Kendel; Jednostavno, dopalo mi se. Svidele mi se njihove ideje, odnosno ono što sam smatrala njihovim idejama. Pre nego što postavim pitanje zašto nema proba, tako karakteristično sa Squat, hteo bih nešto vise da kažem о angažovanju Kathleen Kendel. Moses i Solomon bavili se filmom i video-tehnikom, pa su Squatu došli kao poručeni. Ali Kendel je veštica, a pre nje Squatu nisu bile potrebne nikakve veštice. Pa ipak, susret između veštice i Warhola postao je središte komada. Osvrnimo se još jednom. Mislim na moj razgovor sa Solomonom, kada sam ga pitao kako će tehnički izgledati predstava bez prethodnih proba, Interesovao me Ulrikin dugi monolog. Solomon; Bio je napisan na mađarskom, a onda preveden na engleski. R.S.: I to je ilio bez proba? Solomon: Samo smo ga pribeležili. R.S.: Dobro, ali... zar niste morali vise puta da ga ponavljate sve dok niste postigli ono sto ste od njega očekivali? Salomon: Da ì ne. Iz cisto tehničkih razloga morali smo ga više puta preradivati, ali to nije bilo zbog same predstave. Potkrale su se i neke greške, ako mìslite da se to može tako nazvati. Mi ne verujemo u greške. Nikakve greške ne postoje, nema nikakvih slučajnosti. To je naša filozofija. Kendel: Solomon preteruje kad govori о »našoj filozofiji«. Po mom mišljenju, on se ne može smatrati članom pozorišta Squat. Pre bih rekla da obavlja pomoćnu funkciju, a sa greškom na magnetofonskoj traci on je u pravu. Ona ponešto zaista kaže netačno. (Ako se pretpostavi da Ulrike Meinhof govori sa Andromede, mogia bi se možda i dopustiti poneka greška). Solomon je u pravu i onda kada kaže da Squat koristi sve što mu je pri ruci. VESTO Prema Istvanovim rečima, Kendelova je bila uključena na sledeći način; Istvan: Za prvi komad, »Pig, Child, Fire!« tražili smo video-opremu, a za »Warhola« Larry je snimio film i doveo svoju prijateljicu Kathleen. Onda smo se bolje upoznali. Znali smo odranije da je ona veštica. Kad smo počeli da razmišljamo о komadu,