Bitef

tiranojom i surovošću. Sličnosti sa komadom Magbet dovoljno su jasne da bi se objasnilo zbog čega je Purcrete, u drugom delu, Imao idejű o prožimanju dva ko ma da äji likovi počinju da se prepliću. ■ Financial Times, 21. avgust 1 991. Al asta ir Macaulay.

Teatrul National iz Krajove prikazalo je komád Kralj Ibi sa scenama iz Magbefa (pozoriste Empjre) u sintezi koja je povukia snagu iz košmara Caušesku i bujice sreće - probuditi se živ (... Gospodin i gospođa Ibi - Ilié Gheorghe i Valer Dellakeza obojica muškarci); s obzirom na to da je sreća na njihovoj strani, übijaju kralja Poljske i penju se na tron. Nije bilo nikakvih analogija u sintezi Silvia Purcaretea, - jer nije bilo potrebe zbog toga što ono što doprinosi da rumunski teatar snažno doživi jeste gracioznost i latinska žustrina. ■ Observer, 25. avgust 1 991. Michael Ratcliffe.

lako režija Silvia Purcaretea sa komadom Kralj Ibi sa scenama iz Magbefa, koji je Teatrul National iz Krajove igralo u pozorištu Empire u Edinburgu, ne bi mogla da predvidi sadašnje događaje, ona ostvaruje snažne veze između Jarrya, Shakespearea i brutalne pohlepe Caušeskuovog režima. Predstava übedljivo svedoči o zrelosti rumunskog pozorišta, koje je u stanju da ismeva pakao kojim je donedavno prolazilo. Purcareteova postavka ima takođe jedan pravi pozorišni ton koji se čini vrlo à la istočna Evropa: akeija se neprestano razliva i u foajeima, ložama, parteru kao što i monstruozni režlm u kome lica u zatvorskim uniformama igraju na muziku Strausovih vaicera ne mogu biti na jednom mestu. Realizacija autóra je povezivanje tri različita sveta uz sugestiju da moralna ružnoća I mentaino zaostao dečji ego stvaraju kvadratni koren tiranije. Događa se da jedno divno i smelo veče, koje je blesnulo u novostima dana, dobija karakter zastrašujućeg proroka. ■ The Guardian, 20. avgust 1 991. Michael Biilington.

Slaveći istovremeno prepared rumunskog naroda i restauraeiju pozorišta Empire posle dvadeset godina učmalosti ova burna predstava bila je veliki trijumf. Brojna trupa, puna energije, preplavila je sve hodnike i prolaze u pozorištu, nastavljajući da se pojavljuje u foajeima i hodnicima i u vreme pauze u predstavi koja, bukvalno nije dozvoiila ni trenutak predaha. Bilo je samo nekoiiko minuta odmora, veoma kratkih. Po završetku, je predstava pozdravljena, a publika je držala rumunske zastave. Jedno značajno veče. ■ Glashow Herald, 17. avgust 1 991. John Linklater,

Režirana sa energijom i sjajnom dovitljivošću, puna originalnog grotesknog humora, predstava nas na početku projektuje u svet Kralja Ibija. Noseći kapice i sve preširoke kostime, poljske horde potpuno preplavljuju praznu scenu kao penzioneri u prostranom utočištu ili se pentraju po kulama. Obavijeni platnom, okupani u ervenkastom svetlu, ti objeícti postaju provalije smrti u kője su bačeni plemići bez ikakve ceremonije, krvlju prskaju po platnu da bi ispisali ime »Ibi«. Sve rediteljeve ideje odlikuju se istom zadivljujućom jednostavnošću. Korpulentni par sjajno interpretiraju Vaier Dellakeza, koji nam predstavlja gospođu Ibi travestită, sugerišući jedlnstvo najmuževnije među divama i junakinju pantomime, i Ilié Gheorghe, koga bismo skoro bukvalno mogli opisati kao pokvareno jaje zadebljalog struka. ■ The independent, 10. avgust 1 991. Paul Taylor.

Potresno je iskustvo ući u pozoriste Empire. Sa obe strane biletarnice postavljene su dve staklene vitrine. U svakoj se nalaze figure Magbeta i njenog visočanstva, koje se cine kao da su od voska. To je