Bitef

čak mi se cini da mi je, како je vreme praticalo, bivalo sve bliže і bliže. Počeo sam da otkrivam izvesne sličnosti u ovom komadu koję su me navele da se ponovo vrátim bračnom paru Ibi. Alfred Jarry je svakako bio pod uticajem Šekspirove drame Magbet. Ledi Macbeth je pravi uzor za ponašanje i delovanje mame Ibi. Jarryev komád mi je cesto prolazio koz glavu dok sam u operi Slovačkog nacional nog pozorišta u Bratislavi pripremao Krunísanje Popeje Monteverdija. Perfidne dovitljivosti te dame oduševile su cara Nerona, a njoj pomogle da ukłoni njegovu ženu Oktaviju i da sama kao njegova supruga, sedne na tron. 1 Ledi Macbeth i Popeja su motori koji su pokrenuli njihove muževe da čine zločinačka dela. Kostimi Atonina Maleka za kelnsku predstavu Kraj Ibi poslúžili su kao osnova koju je prihvatio Dano Brunovsty, koji je zajedno sa svojim ocem Albinom Brunovskym umetnički pripremio inscenaciju opere Popeja. Moja želja je bila da naglase sličnost koja povezuje Jarryevog Ibija sa likovima fantastičnog stvaralaštva Monteverdija. Ali, zar nisu i Mussolini i njegova Clarette pripadali porodici Ibi? Nema sumlje da iz istorije známo za postojanje vise takvih poznatih parava, a ja radije ne bih želeo da znam koliko sličnih primera možemo nači u našoj najbližoj okolini. Da li je to pitanje njegovog karaktéra sto se Ibi toliko opire nastojanjima da bude uguran u neku scensku formu? Da li su to njegove neuračunljive osobine koje se brane od toga da budu spútavané? Ko je Ibi? Známo da ga je Jarry stvorio kao petnaestogodišnji učenik za lutkarsko pozorište. Postoje dva momenta - ostali su netaknuti i u kasnijim verzijama ovog komada - koji su mi pomogli u razumevanju Kralja Ibija: