Bitef

Janez Jansa

zaSto REKONSTRUISATI„PUPILIJU"? To je bila predstava koja je objedinjavala razne i nove izvodacke prakse 1960-tih: hepening, body art, umetnost performansa, improvizaciju, svakodnevni pokret... U to vreme i u tim zemljama (bivsim komunistickim zemljama) pies se nije smatrao umetnickom formom. Jedan od razloga koji me pobuduju da tu predstavu rekonstruisem jeste da podvucem njegovu (istorijsku) vaznost kao plesnog performansa avant la lettre. Originalnu predstavu izvela je grupa pesnika ciji je rad bio ¡nterdisciplinaran. Pupilija je jedno od zbivanja koje Maska radi da bi pokazala drugaciju istoriju, onu koju brisu skandalizovanje i fetisizacija originalnog déla. Stavise, za mene Heno, to je nastavak pitanja o zajednici, krugu, saradnji,„scen¡"... koja smo otvorili u jednom od mojih ranijih radova - Collect-lf. Postoji (bar) jedan krupan aspekt originalne Pupilije kojim se ona razlikuje od drugih politickih performansa tog vremena: u vecini njih bio je zastupljen snazan ritualisticki uticaj dok se u Pupiliji zapaza veliko odstojanje od ¡zrazajnosti.To za mene dañas cini tu predstavu veoma zanimljivom i priblizavaje vise umetnosti performansa nego plesu ili pozoristu, Politicka dimenzija originalne predstaveje u njenom antiautoritarnom stavu, a ne u neposrednom politickom sukobljavanju. Veoma je jasno, medutim, da ona ñapada sve oblike vlasti toga vremena: drzavu, naciju, partiju, crkvu, pozoriste i trziste! To je, takode, i beskrajno smesna predstava, neki prizori deluju pomalo dosadno (namerno) a ukupno posmatrano vrlo je i surova, ali na kraju balade to je predstava koja u osnovi slavi zivot!