Bitef

131

TRAGIKOMEDIJA - TRAGEDIJA NAŠEG VREMENA

SUZAN OSTEN Na izraz tragikomedija - tragedija naseg vremena moj prvi neposredan odgovor je: ZIVOT. A nasa predstava Babydrama je nas nacin da pozelimo dobrodoslicu Zivotu. Gde ce se bebe upoznati sa svojim tragikomicno odraslim sobom... Moj sledeci odgovor je tragikomicno slepilo za cinjenicu kako ljudi vrlo rano, kad su jos deca, reaguju na sva komplikovana ljudska ponasanja, i nesposobnost nase civilizacije da posmatra stvari ocima deteta. Moj idol, britanski analiticar Vinikot (Winnicot), je tim mislima daojedan novi obrt, pozorisni humor i kabare, moju omiijenu vrstu pozorista, i u kakvoj to vezi stoji sa zivotom i ozbiljnim stvarima. "Na primer, publika dode u mjuzik-hol, a na scenu nastupe igraci. Utrenirani da budu zivahni. To bi se moglo nazvati i primalnim prizorom. Prisutan je egzibicionizam. Prisutna jeje analna kontrola. Prisutno je mazohisticko pokoravanje discipiini. Tu je i otpor super-ega. Pre ili kasnije covek pomislkTo je ZIVOT." Winnicot, The Manic Defence, 1935. ALVIS HERMANIS Kako godine proticu, moji pogledi na umetnost postaju sve zastareliji; iz tog razloga, verujem da pozoriste mora biti mesto na kome se publika smeje i place. A vrhunski nivo koji glumci mogu postici - da momentane nateraju publiku na tu reakeiju. Ako se usne nekog gledaoca sire u osmeh, dok, istovremeno, iskre suze u njegovim ocima, znaci da je pozoriste dotaklo najosetljiviju stvar na ovom svetu - samu ljudsku dusu. DIMITER GOCEV „Rastojanje izmedu Eshila i nas obasjano je mrakom. U toj daijini sija kontinuum ljudskog opstajanja, a u kontinuumu razlicitost." Ovaj citât Hajnera Milera nadahnjivao me je dok sam radio. MEG STJUART I FILIP GEMAHER "Trudim se da se vezbom pripremim za gubitak, ali to ne znaci da sam u stanju da ga prihvatim." Rivane Neuenschwander ORELIAN BORII FIL SOLTANOV Odlomak razgovora preko Skype-a izmedu Oreliana Borija (Tuiuz, Francuska) i Fila Soltanova (Njujork, SAD); Oreiian: Fil, da ii smatras da je Manje-vise beskonacno tragikomedija?

TRAGIKOMEDIJA -TRAGEDIJA NASEG VREMENA: STVARAOCI NATEMU 42 BITEFA 08 Selektori Bitefa neguju tradiciju da se svakegodine Festival odrzava pod novim motoom. Prvi moto dodeljen je 4 Bitefu 70: Klaska na nacin 70. Moto nastaje izborom ucesnika i predstava. On se odnosi prvenstveno na glavni festivalski program, ali objedinjuje i sve pratece programe Bitefa. Moto c'e obeleziti i celu sezonu do narednog Festivala. On je rezultat nastao u spoju pazljivog promisljanja, gledalackog iskustva i intuicije selektora. Ponekad trebastati iza nimalo prijatnog festivalskog podnaslova. Stavise, moto nije konstatacija vec provokacija. Pitali smo autore ucesnike ovogodisnjeg Bitefa sta misle о motou pod kojim se njihova predstava izvodi. Ovo su njihovi odgovori.