Bitef

MAJKL LESAK, osnivac i umetnicki direkter hvaljenog Colonnades Theatre Lab u Njujorku, gde je bio producent i rezirao vise od trideset predstava i drzao i obucio trupu od osamnaest glumaca, tri dramska pisca i cetiri kompozitora. Uz svoj rad u Colonnades, M. Lesak je povremeno rezirao u pozoristima uJugoslaviji, Guthrie Theatre u Minesoti, Denver Theatre Centre, Arena Stage i Kennedy Centre u Vasingtonu, D.C., kao i u PublicTheatre u gradu Njujorku. Napisao je i rezirao i g rani film House of Cards sa Torn! Li Dzonsom i Ketlin Tamer i rezirao vise od dvesta televizijskih emisija isesnaestpilot-programa, ukljucujuci Taxi, Newhart, Grace Under Fire, The Drew Carey Show, The Naked Truth, Just Shoot Me, Everyone Loves Raymond, George

IRC je obezbedila prostor u kojem su zrtve teskih krsenja ljudskih prava pod aparthejdom mogle da istupe u javnost kako bi se njihove price prvi put cule. Mogle su uputiti molbu komisiji da obavi istrage i dodeli im reparacije. Pocionioci nasiija su mogli da traze amnestiju od gonjenja I ako bi svedociii I ako bi se utvrdilo da su njihovi iskazi istiniti I potpuni, mogli su da budu amnestirani. Dovedeni su svedoci i istrazitelji da bi pomogli da se utvrdi da li je recena istina. To pricanje prica, kako zrtava tako i ucinilaca, zahtevalo je usluge usmenih prevodilaca koji su radili na svih jedanaest zvanickih jezika Juzne Afrike. Zrtve i pocinioci su se nalazili licem u lice sirom zemlje, a prevodioci su prevodiii njihove red u prvom lieu i simultano, za one koji su ucestvovali u komisiji i za one koji su u komisiju dosli da bi culi to sto se govori, Prvi put u istoriji jedna komisija za istinu bila je javna, a njena zasedanja su emitovana preko televizije i radija sirom zemlje tako da je svako mogao da cuje istinu. IRC je bila kljucna prekretnica u istoriji Juzne Afrike, Ona je proistekla iz pregovarackog procesa koji je dokrajcio vise of trista godina dug period kolonijalizma i aparthejda i doveo do usvajanja novog ustava koji je poveo racuna о demokratiji, ljudskim pravima i vladavini prava. TRC je pomogla da se izbegne krvoprolice i doprineia ozdravljenju naeije. Ona i dalje sluzi kao uzor koji pomaze zajednicama da se suoce sa svojom proslosci, da poprave odnose i ponovo izgrade drustvo bez pribegavanja odmazdi i osveti. HJU MASEKELA je verovatno najistaknutiji juznoafricki muzicar, Dobio je svoju prvu trubu kad mu je bilo 14, od veterana antiaparthejd borbe oca Trevora Hadlestona. Interesovanje za taj instrument delimicno je probudio film Mladic s trubom, koji je ranije video. Mladi trubac u Hadlestonovom dzez bendu, a zajedno sa Dzonasom Guanguom osnovaojeThe Merry Makers of Springs. Potom se prikljucio dzez kabareu Alfreda Herberta kao sesn muzicar. Sa Guanguom je svirao za Jazz Dazzlers, koji su kasnije postali Jazz Epistles, bend u kome su se pojavili i Abdulah Ibrahim, Kipi Moiketsi i Makaja Ntsoko. Masekela je svirao i u orkestru mjuzikla King Kong, a neko vreme biojeozenjen zvezdom filma Mirjam Makeba. Godine 1960. Masekela je iz Juzne Afrike presao u SAD, Saradivao je sa Harijem Belafonteom i Dizi Gilepsijem. Studirao na Kraljevskoj akademiji muzike i Skoli muzike na Menhetnu.Tokom sezdesetih godina proslog veka snimao je za kuce MGM, Mercury & Verve, a osnovao je svoju muzicku kucu Chisa u Kaliforniju. Pesma Grazing in the Grass (Past i travu) 1968. stigla je na vrhove top-lista u SAD (prodato je vise od cetiri miliona primeraka), a iste godine je i koncert u Karnegi holu bio rasprodat, sto je izuzetan podvig jednog ernog juznoafrickog muzicara u egzilu u SAD sezdesetih godina proslog veka. Otkad je presao u egzil, Masekela je saradivao sa vrhunskim americkim muzicarima: Monk Montgomery & The crusaders (ranih'7o-ih), Feia Kuti & Africa 70 (u Londonu), Herb Albert (kasnih 70-ih), i sa sunarodnicima Dudu Pakvana i Ntsoko (na albumu Home Is Where The Music Is). Saradivao je

142

SPECiJALNI PROGRAi