Bogoslovlje
и поверењем оне који нису поклекнули y последњим неволима. Подвргнп под статут »Raemunire« 1 све епископе и свештенике којп су се обогатили за време прошле краљице ; натерај их да се одрекну Папе и краљпчпна оскудица у новцу биће олакшана. Учини то исто према чиновницима грађанског реда и официрима : пека ни једна служба не буде у рукама незадово.ъника. Одреди комисију да састави једну Књигу (Општих Молитава), коју би кралища санкционпсала. У међувремену строго забрани сваку богослужбену промену. Обуздај екстремне реформисте суровом применом те Књпге. Неке старе обреде ипак треба задржати. Екстремисти ће бпти незадово.ъни и назваће те промене прикривеннм папизмом или сваштарском мешавином (misch-masch). У међувремену за савест Њеног Величанства у дворској капели се могу »читати неке друге молитве, ређе миса, а када миси прпсуствују неколико свештеника, сви ће се са чинодејствујућим причестити у оба вида. 2 Романисти су се плашили нове краљице, подозревајући њене камере чак и пре њенпх првих корака у правду реформп. Јасно им je било да ће губити терен и бпти стављени у подређен положај у Цркви, чим се доврше реформе које су већ биле на помолу. То je био један разлог више због кога су Маријину смрт (17. нов. 1558) горко и искрено оплакивали. Они су, као некада Данте, морали да гледају у прошлост, ј ер су им погледи за будућност били готово безнадежни и сувише опасни и мрачни да би могли оправдати какве ведрије наде. Епископ Хуајт je за текст своје беседе на погребу краљице Марије узео речи еклезпјаста : »Ja хвалим мртве више него жпве«. Истина, он je покушао да то измири са пословичком изреком Соломоновом да je »жив пас бољи него мртав лав«, али je основни тон деле проповеди био тон јаука над милим самртником, који за собом оставља незаштићену сиротпњу. 3 Његово набрајање
1 Енглески врло строги државни закон, донесен 1393 г., ради заштите суперених пладарских права и државних интереса од тадашњих ранних облика папске насртљпвости. Видн Ollard and Grosse, Dict. Engl. Ghurch Hist., pp. 473 —475.
2 Strype je навео овај нацрт у својим Aηnа 1 s, I, pt. 11, app. 1\ . и мислно je да га je писао Џон Хејлс или Сер Томас Смит.
3 »Бити у Цркви Христовој и не остати у њој ; обећати, а не извришти ; обећатп овде покајање, а не испунити га ; слушатн истину, а не
8
Богословље