Bogoslovlje

Ja у хаосу, и сам осећа. да му предстоји велика борба са самим собом. Али човек пубертетског доба не управља свој поглед само на хаотично стање своје унутрашњостп. Он баца поглед и на будућност. И, ако je његов претходни живот протекао без већих исклизнућа, он стаје на страну своје духовности и учвршћује извесне заыисли као идеале за свој будући живот У тим CBojiiM првим циљевима за живот човек се мало обзире на реалност. Он их попуњава својом фантазијом, ко ja се доцније губи y животу. 1 Тако се дефинитивно полаже основ за изградњу карактера још у то доба. Млади човек пли уздиже свбје више моћи до потпуне јасности и конзеквентностн своје воље или пада под власт матерпјалистичких струја и потхрањује своју вољу нижим, егопстичмш прохтевима. 2 У првом случају он свесно додељује владавпну своме бољем Ja, и тиме даје прилику, да се његова личност формпра према његовом назначетьу ; да je прилику, да се учпне корените измене у погледу ограничавања и сузбпјања његове нагоности, а са овим и у погледу образована његовог карактера. У другом пак случају млади људи задржавају стечена преимућства из латентног доба и пролазе без већих промена у погледу образовања својих карактера. Ово друго узнемирено доба, у извесним односима, повољније je за добар исход него прво. Индивидуа je достала духовно јача. Она je сад наоружана нормативном вољом, која у доба првога пубертета једва да je могла доћи у обзир. Оспм тога па овом се ступњу долази и до јасније свести о својпм доживљајима ; долази се до свести о мотивима и опасностима многих дотле »неразумљивих« појава. Нормативна воља стаје на страну свесних доживљаја и многа маска и притворство животних нагона, који су раније у својим значењпма били мрачни, постају јаснији и прегледнији. Напослетку и саме врсте еротычке нагоности задобијају сад већег маха и већу јачину. Социјално • и космичко - мистична љубав добијају своје право значенье. Млади човек пубертетског времена занесењак je и саљалица као дете, али љегови се снови испуњују више љубављу

1 Ed. Spranger, Psychologie des Jugendalters. S. 45

2 F. W. Förster, Religion und Characterbildung (Zürich und Leipzig ■1925). S. 161.

28

Богослов.ъе