Bogoslovlje

2. Хипотеза фрагмената Fragmentent! γρο the se. Vater, творац ове хипотезе, а поред њега join и Hartmann и de Wette дошли су у својој претпоставци до закључка: да су не само књига Постање, век и остале књиге, у ствари један конгломерат фрагмената (место нута врло кратких) спојени само у једну целину, без обзира на хармонију, јединство међу њима. Ову своју опсервацију нарочито су били применили на састав законског дела, за који веле да je састављен без икаквог систематског поретка. Зато je Н. Ewald за Петокњижје казао да je оно у својој суштини: збирка фрагмената, који су делимично стављени један поред другог без хронолошког реда 1 ). Fragmentenhypolhese, ради оправдања свог учења, нашла je у Петокњижју: а) натписе, који сами по себи означавају поједине засебне целине; ß) детаљности, чиме се један фрагменат разликује од другог; у) понављања и противуречности. а Натписа. Присталице Fragmententhypothese приметили су да се у књизи Постање налазе одељци (фрагменти) који обично почињу речима: „élleh tholedôth ово су покољења“, означивши их као знаке некад засебно постојећих целина.“) Да овај закључак донесу највише их je потстрекао натпис; „è lieh sephèr tholedôth ово je књига пок о љ e њ a“, т.ј. књига која je постојала као засебна целина, фрагменат. Те разне књиге фрагменте доцније je непознати скупљач сабрао уједну целину, оставивши њихове натписе ради распознавања 3 ). ß) Детаљност. Противу јединства Петокњижја, нарочито Vater и Hartmann, нашли су у законодавном делу Петокњижја детаљности, које по њиховом мишљењу такође означују засебне фрагменте. Те се детаљности највише налазе у књизи Постање и Поновљени Закони. γ) Понављање а проштуречности. Понављања и противуречности сматрају се као најважнији аргументи ове хипотезе. Овде се нарочито истиче Vater који je свако понављање, одно-

’) Komposition der Genesis. Упореди Vater, Komenlar über den Genesis, стр. 393—394.

2 ) Vater, Op. cit стр. 397.

3 ) Hartmann, Hist.-kritische Forschungen über die Bildung... Rostock 1831, стр, 173. 178.

261

Мојсије и критика