Bogoslovlje

морало je психолошки страшно деловати на жену. Сличай обичај постојао je и код Вавилонаца. 1 ) У Талмудско време, донекле, попуштају ти строги морални погледи на брак. За rabbi Johanana ben Sakhai-a се вели да je укинуо ту „воду проклетства“ jep je браколомства било и сувише (Sota 9,9.) Апостол Павле мало набраја јеврејских грехова, али међу њима спомиње и прељубу (Римљ. 2, 22.) 2 ) Но правке одредбе о прељуби ипак постоје и о њима ce расправља. Два се равина, додуше, препиру да ли су прељуба и идолоплоклонство тешки или лаки греси (Pea 46), али главно место које говори у Талмуду о прељуби, потпуно се слаже са прописима Мојсијевог законодавствз, где се вели; „ако ко, изузевши малолетника, учини прељубу са же ном некога човека, изузевши жену малолетника, са женом свога ближњега, изузевши жену ниовернима, нека се удави.“ (Sanhedrin 52,в.). Али, изгледа, да се и смртна казна ретко извршавала (исп. Mat. 1,19.), или се насгојала ограничит, особито због рнмске врховне власти, када je могао потврдити смртну осуду само прокуратор (исп. јев. Јован, 18, 31.) —. Како су попустили строги погледи показује и ово Талмудско излагање: као што има разних погледа на јело тако има разних и што се тиче жена. Има људи, који не пију из чаше у коју je пала мува, па макар се мува из ње и избацила. Има, затим, људи који избаце муву и чашу попију; то je врста оних људи, који дозвољавају својој жени, да разговара са својом браћом и рођацима. Други, чак, исише муву и поједе je; то je врста злих људи, који гледају како им жена излази на улицу откривене главе, како преде на улици док joj je раме откривено па се и купа са мушкарцима. Са таквом се женом мора развести а ако je који други човек узме у кућу. доноси му смрт. (Ь. Gittin 90 ab. исп. b. Sanhedr. 58 в ) 3 ) На морални пад жену могу навести разни узроци: много чини вино, много забављање, младалачка страственост, а много и зли суседи т. ј. њихов зли пример (М. Sota I, 4. b. Kethuboth 64 b.). И y самој кући прети опасност жени. Зато се опомиње; чувај своју жену од њеног првог зета. Лагано се могао огрешнти и свекар о своју снају, зато не треба становати заједно са свекром, него се мора

9 Doller о. с, 45.

3 ) Dr. Job. Leipoldt: Jesus und die Frauen Bilder das der Sittengeschichte der alten Welt, Leipzig, 1921. стр. 64.

') Krauss Sam. Dr. Talmudiche Archäologie Leipzig 1921, 11., str. 51.

274

Богословље