Bogoslovlje

880 τά δε επιτίμια τού έπί πλημ,μελεία rivi καταγνωσθέντος πρός τό μέτρο V του αμαρτήματος έστω, καί τό συδτησαι εις ψαλμωδίαν καί τό μή παραδεχθήνομ εις εύΧΓ,ς καινωνίαν καί τό απόβλητον μενέδαι είς την. της τροφής μετουόίαν. έν ф καί πρόε •την ποσότητα του όφάλματος ,Όρίσει τό έπιτίμιον τω -ό έπιστατεΐν ταχθείς τη κοινή ευταξία. Cf. uov. 100 с. 5. Ακο настојатељ манастира учини какав преступ те уколико je дотични преступ блаже природе, дужни су старији и разумней монаси дотичне заједнице да опомену настојатеља (Bas, Μ. reg. fus. 27). Право примењивања казни оштријих од опомене припада искључиво надлежном епископу као његову непосредном надзорном и корективном органу (Cod. Just. I 3, 39). Изнимку у овом погледу чини одредба Пахомијевих правила cap. 89, која предвиђа за преступе настојатеља конституисање ad hoc судског колегијума из средине братства. При одмеравању казне спроводи се начело поступности полазећи од блажих казни ка строжијим мерама Pachorn. reg. сарр. 83, 84, 86, 90; Bas. M, Reg. fus, 23 et 47, reg. brev. 57, 61 et 70; nov. Just. 100 c. 5). Казне изречене y интересу унутарње манастирске дисциплине постају одмах извршне без обзира на њихову тежину; против тако доносених казни нема места правном леку. Дисциплинарне казне престају или с издржањем истих или диспензацијом. Право опроста казне спада у компетенцију органа, који je исту казну одмерио. За опрост или ублажење казни изречених поводом дисциплинарних преступа надлежан je настојатељ манастира.

ЦРКВЕНЕ КАЗНЕ. ДИОРТИЧКЕ (КОРЕКТИВНЕ) КАЗНЕ.

α) Опомена, најблажа врста казне, која ce редовно трократно подељује. Опомена ce подељује тајно или јавно пред сакупљеним братством; јавно подељена опомена претставља пооштрење казне (Apophth. pair. Migne P. gr. 65 col. 205/7; Bas. M. reg. fus. 28; Bas. M. reg. brev. 61; reg. brev. 70 трократна опомена.). Казна укора у смислу данашњег канонског права непостоји још у ово време; укором би се могла сматрати пооштрена пред братством подељена опомена. ßj Епитимија се обично подељује у форм» поошгрбног поста и затвора у ћелији. Затвор у ћелији je апсолутан, спо-

282

Богословље