Bogoslovlje

БОГОСЛОВЉЕ ОРГАН ПРАВОСЛАВНОГ БОГОСЛОВСКОГ ФАКУЛТЕТА

ГОДИНА Vili

СВЕСКА 2.

D-r ДУШАН ГЛУМАЦ, ДОЦЕНТ.

ДА ЛИ JE ХРИСТОВА ПОСЛЕДЊА ВЕЧЕРА БИЛА ПАСХАЛНА?

При обрађивању питања о пасхи и о њеном празновању люра се додирнути и један проблем, који je за сваког хришћанина од интереса и важности, а то je питане, да ли je Христос, непосредно пред својим страдањем, одржао са својим ученицима пасхалну вечеру или није. Важно je то питање само по себи, због датума смрти Хрстове, па и са литургијског становишта. Разлог због којега се још ни данас није дошло до коначног резултата у томе питању, јесте то што изгледа да се јеванђеља у овом питању не слажу. Код сва четири јеванђелиста, найме, говори се о томе да je Христос непосредно пред своја страдања одржао заједничку вечеру са својим ученицима, којом je приликом установлена пресв. евхаристија. Но док прва три јеванђелиста т. зв. синоптичари, при томе, делу ту вечеру приказују као пасхалии •седер, дотле, како се чини, јеванђелист Јован слика ову вечеру као обичну вечеру, одржану уочи 14. нисана. Ми не можемо овде улазити у расправљање проблема о јеванђељима, о њиховом поставку и старики, а исто тако не мислимо дати ни коначни резултат при решавању горњег питања. Ми ћемо само покушати да из јеванђеоских излагања о последнем данима Христовима, како се налазе код сва четири јеванђелиста, повучемо паралелу са јеврејским начином празновања пасхе, а исто тако и са талмудским одредбама, односно излага■њима о томе, да би тако допринели расветљавању тога питања. Празник пасхе установлен je још у Мојсијевом законодавству, а исто тако одређен je у детаље и сам начин неговог прослављања. 1 ) Разуме се да je временем морало долазити до

‘) Испореди опширније : Д. Глумац: .Пасха' у Богословљу за 193031. Св. 3. /

Богословље