Bogoslovlje

било до тога да утврде да je Марија остала девојка. Напротив, у Новом Завету говори се о браћи Исусовој без икаква спотицања и без икакве примедбе, па смо приморани да мислимо на р о ђ е н у браћу Исусову. Друго место у Новоме Завету које би сведочило да je Јосиф после рођења Исусова „познао“ своју жену Марију, билоби Мат. ], 25. Истина, и тумачи који Мат. 1, 25 овако и у овом смислу тумане, признају, да εως οό само по се б и не· би морало то значити (ср. н. пр. Мат. 16, 28), али, кад се пре тога, у 1, 16. 19. 20. 24, Јосиф назива мужем Маријиним, а Марија женом Јосифовом, онда, кажу ови тумачи, тврдња да се Јосиф до рофења Исусова уздржавао од своје жене Марше, садржи и другу, т. ј. да je доцније, после рођења Исусова г живео са својом женом Маријом обичним брачним У овако важној ствари, додају ови тумачи, свакако бн се еванђелист Матеј јасније изразио, а кад то не чини, значи да je εως ού узео у обичном смислу. Противно овоме, тврде православии и рпмокатолички тумачи, да браћа Исусова која се спомињу у Св. Писму, нису била његова р о ђ е н a 6paha, т.ј, нису била деца Маријина. Да Марија није имала више деце осим Исуса, доказују ови тумачи тиме што je Исус с крста своју матер поверио апостолу Ловану (cp. Job. 19, 26. 27). Он то не би учинио да je Марија, поред њега, имала још деце. 1 Из одговора Маријина анђелу: „Како ће то бити кад ja не знам за човека?“ (Лук. 1, 34) изводе православии и римокатолички тумачи, да je Марија, у споразуму са својим вереником и будућим мужем, чврсто одлучила била да остане девојка и као будућа жена Јосифова. Само je у том случају природно и разумљиво њено питање. Није, дакле, Марија могла

1 Протестант Zahn примећује, да je Исус своју матер поверио апостолу Јовану не зато тто браћа његова нису била деца Маријина, него што je Исус држао да he мати његова, нарочито у данима првога бола, правота старатеља наћи не у браћи његовој, која су до краја остала неверна, нет» у ученику кота je он као пријатеља љубио. (Forschungen z. Gesch. d. ntL Kanons u. d. altk. Lit. VI. 1900. стр. 337). Није сасвим немогуће да би Исус своју матер поверио апостолу Јовану и у том случају да су браћа његова била деца Маријина, али je много природније и вероватније, да je Исус своју матер поверио бризи свога апостола - љубимца зато што je она, после њега, остала без рођене деце. Тешко да бн Марија оставила своју рођену децу, с којом je дотле под једним кровом живела, и прешла у кућу Јованову само зато-што та њена деца и браћа Исусова нису била уз Исуса.

200

Богословље