Bogoslovlje

Св. Писма знамо за Јосифа да je био из племена Давидова (Мат. 1, 16. Лук. 3, 23), да je био дрводеља (Мат. 13, 55) и човек „праведан“ (Мат. 1, 19). Живео je по закону и вољи Божјој. Последњи пут спомиње се Јосиф као жив приликом причања о одласку св. породице у Јерусалим о празнику пасхе, кад je Исусу било 12 година (Лук. 2, 41 и д). Кад je Исус отпочео свој јавни рад, Јосиф се не спомиње више мефу живим члановима Исусове породице (Мар. 6,3); он je свакако умро у времену између Исусове 12. и 30. године. Марија, мати Исусова, била je, по предању, кћи Јоакима и Ане. По некима, била je она, као и њена рођака Јелисавета (Лук. 1, 5. 36), свештеничког рода, но, судећи по Римљ. 1,3, -била je и Марија, као и њен жуж Јосиф, из дома Давидова, па je Исус не само по закону него и по крви био потомак Давидов. С Јелисаветом je Марија могла бити у сродству по матери. Поред родитеља, Јосифа и Марије, спомиње Св. Писмо још и браћу и сестре Исусове. Назарећани питају за Исуса: „Није ли ово дрводељин син ? Не зове ли се мати његова Марија и браћа његова Јаков, Јосиф, Симон и Јуда? И сестре његове нису ли све код нас? (Мат. 13, 55. 56. ср. Мар. 6, 3. Лук. 8, 19. Job. 2, 12; 7, 3. 5. Дел. 1, 14. 1 Кор. 9,5.). Имена сестара Исусових не знамо, зна их их само легенда, а, судећи по речи „све“ (πάσαι), било их je више од две. Питање je овде, jecy ли ова браћа и сестре Исусове његова рођена браћа и сестре, т. ј деца Јосифова и Маријина, или нису. На ово питање одговарају тумэчи различито. Већина данашњих протестантских тумача, па и они који иначе признају чудесно зачеће и рођење Исусово, мишљења су, да je Јосиф, после рофења Исусова, живео обичним брачним животом са својом женом Маријом и да су плод тога брачног живота били: четири сина и неколико кћери. У потврду овога свога мишљења позивају се прво на то што евангелист Лука (2, 7) Исуса назива првенцем (~τόν πρωτότοκον“) Маријиним. Не значи ли ово питају ови тумачи да je Марија, после Исуса, имала joui деце? Да je еванђелист хтео да отклони помисао да je Марија после рођења Исусова још рађала, он би, по мишљењу ивих тумача, и овде, као у 7, 12, употребио израз μονογενής = јединац, а не πρωτότοκος = првенац. Нигде се, кажу ови тумачи, не види, да je еванђелистима стало

199

Исус Христос и његови најближи