Bogoslovlje

по Ниловом учењу, директна je последица прождрљивости. „Ко напуни стомак и обећава да ће бити целомудрен, тај je“, вели Нил, „сличан човеку, који тврди, да ће зауставити силу пламена, који je захватио сламу. Као што није могуће задржати разбуктани пламен, који се шири по слами, исто тако није могуће спречити тежњу ка раскалашности, која се распаљује преситошћу“. 1 Зато, „онај, који се преда сластољубљу (ήδονη βρωμάταον), брзо бива савладан и везан сладострашћем (τΰ> ύπογαστρίψ πάθει), јер побеђен у малом, мора подлећи и већем“. 2 Предупређујући монахе од ове опасне страсти, Нил им стално препоручује, да избегавају женско друштво. „Поглед на жену каже он —· сличан je отровној стрели, која рањави душу и убризгава у њу отров“. 3 Да би себе сачували од. ових стрела, монаси треба да избегавају честе сусрете и познанства са женама. „Ако хоћеш да будеш целомудрен“, кажеНил, „избегавај састанке са женама и не допуштај им, да се било када теби поверавају, јер оне те испочетка уважавају, а касније бестидно наводе на све. При првом сусрету оне упиру поглед доле, говоре кротко, са осећањем проливају сузе, пристојно су одевене, тужно уздишу, запиткују о чистоти и пажљиво слушају. Кад их видиш други пут, њихов поглед je мало уздигнутији, a трећи пут оне гледају, безобразно осмехујући се, па чак, шта више, и громко се смеју. Најпосле долазе накићене и заузимају такав став, који јасно наговештава страст: подижу обрве, не остављају на миру трепавице, разголићују врат, целим телом испољавају нежност, говоре ласкаве речи, које маме на страст и самим изгбвором теже да саблазне слух, док свим силама не обухвате душу. И то je за тебе мамац, који те вешто сплетеном замком одвлачи у смрт и вуче у погибао. Чувај се, да те не наведу на саблазан ни скромним речима, jep je у њима сакривен смртоносни зверски отров“. 4 За савлађивање страсти блуда Нил препоручује пре свега умереност у храни, а одмах затим усамљеност, која je одлично средство за уклањање спољашњих узрока саблазни и страсних пожуда. „Целомудрена душа“ (ψυχή οώφρονος), вели св. Нил,-

1 ibid. cap. V col. 1149 C. 2 Narrationes 111, col. 621 B. 3 „de octo spiritibus malitiae“ cap. IV, col. 1148 D. 4 ibid. col. 1149 AB.

229

Морално-аскетско учење св. Нила