Bogoslovlje

„тежи за усамљеношћу у пустињи, као што и лађа за време буре жури пристаништу“. 1 Колико je живот у обичним социалним условима опасан за душу, и колико даје хране разноврсним саблазнима и блудним искушењима, види се из писма силенцијарију Никарету, где Нил, између осталог каже; „кога кроз уши и очи очарава и наслађзва срамна жудња, тај je, хтео или не, већ потпуни прељубочинац“ (απηρησμενος μοιχός). 5 Али отклањање спољашњих услова још не обезбеђује потпун успех у борби са овом страшћу, јер „пожуда“ (έπιθυμία) 3 ce може распалити и мислима. Зато Нил и даје монасима савет, да се не предају „сећању на жене“ (γυναικός μνήμη), 4 и „да у мислима не говоре дуго са замишљеном женском (μορφή γυναικός), јер непрестане претставе о женама кваре целомудрене навике“. 5 Но сви напори човека, у многострукој борби са блудном страшћу, могу достићи пуну победу само при благодатно) Божјој помоћи. Зато св. Нил, у многим својим писмима, позива ученике да у својој борби са блудом смерно прибегну молитви, „која je сигурно средство од страсти уопште“. 6 „Молитвом к Богу“, пише он црквеном екдику Јулијану, „човек се може избавити од блудних очију (πορνικούς όφόαλμούς), и на тај начин не видети више нечистот сластољубља, и од Господње благодати люже примити нове очи којима ће, најзад, видети лепоту миомирисног и светог целомудрија“. 7 Монаху Аецију пак, који je често патио од искушења блудних мисли, св. Нил каже измену осталог: „Пожури и прибегни чврстом стубу смирења, и, наоружавши се бдењем, дугим молитвама и певањем псалама, сагледаћеш сопственим очима пропаст непријатеља“. 8 Другог монаха опет, који je већ био ослабио у борби са блудним искушењима, св. Нил храбри овим речима: „Не треба да слабимо у борби, јер имамо великог заштитника Св. Духа, чијом сарад-

1 „de octo spiritibus malitiae", cap. V, col. 1149 c. 2 Ep. lib. 11. CCLXXXIV, col. 341 В. 8 de octo spirit, malitiae, cap. VI, col. 1152 В. 4 ibid. col. 1152 A. 5 ibid. e .De oratione" cap. VIII, col. 1169 A. 7 Epist. lib. 11, CCXLII, col. 325 B. * Epist. lib. 11, LVIII col. 225 BC.

230

Богословље