Bogoslovlje

њом лако можемо угасити све ђаволске ватрене стреле срамних пожуда и сећања“. 1 Са телесним пороцима најближу и непосредну везу има душевна страст среброљубље (φιλαργυρία, avaritia), која у Ниловој схеми заузима треће место. Ова се страст састоји у напрегнутој, незаситној тежњи за добијањем новца, имања и уопште спољних материјалних добара. Услед свог грубог материјалног објекта среброљубље ce јавља као нека веза при прелазу од простих телеснвх страсти ка чисто душевним. Карактеристична особина страсти среброљубља je њена незаситљивост, која се не задовољава никаквим успехом у постигнућу материјалних блага, него се све више раздражује и распаљује. „Као што се море“, каже св. Нил, „не препуњава, примајући у себе мноштво река, тако се и пожуда среброљупца не задовољава сабраним богатством. Удвоји ли га једном, он жели да га поново удвоји, и не престаје да тежи овоме, док смрт не прекрати његов узалудни труд“. 2 Ова неутољива жеђ за сакупљањем спољашњих добара не проистиче из стварних потреба човекових, јер, по Ниловом мишљењу, за природну човечју потребу довољно je свакодневно узимати хлеб и воду „и то не до ситости“. 3 Све остале телесне тежње туђе су човечјој природи. Према томе средиште среброљубља je у лажном схватању правог и апсолутног добра и у ненормалном, изопаченом односу према материјалном богатству, коме се приписује виша самостална вредност. Човек, под притиском страсти среброљубља, полаже сву своју наду на богаство и гледа у њему и смисао, и циљ свога живота Суштина страсти среброљубља састоји се у потчињавању човечје душе, нарочито његове воље, материјалним добрима, која су за душу, у њеној тежњи „за достигнућем горњег звања“, „земаљски окови" (γηΐνψ δεδμφ). 4 У својим писмима Нил одлучно устаје противу ове, за душу веома штетне страсти, и отворено и оштро осуђује људе, који су наклоњени среброљубљу. Тако нпр., у писму једном знатном чиновнику Ликургу, он пише: „Ко ти се неће насмејати? Ко те неће укорити због

1 Epist. lib. I, CCXXII, Thermo monacho, col. 164 CD. 2 De octo spirit, malitiae с. VIII, col. 1153 A. 3 ibid. * „de octo spirit, malitiae* cap. VII col. 1152 С.

231

Морално-аскетско ученье св. Нила