Borba, 21. 01. 2009., S. 35

Borba

Sreda, 21. januar 2009.

vi film, „Inglorious Bastards“, ali Enio je odbio zbog prebukiranog rasporeda. Trenutno komponuje muziku za film „Bavaria“ Đuzepea Tornatorea.

„Pogledajte samo Bahov opus

ili šta je sve Mocart napisao za 33 godine, i videćete da sam u poređenju s njima ja gotovo nezapo-

slen“, kaže maestro. „Voleo bih -

da se malo opustim, ali ovo nije prava godina za to“.

SAZNAJTE VIŠE

www.gaf.rs

www.enniomorricone.com

Zahvaljujući Morikoneu, зетдо Leone stvorio ie neke od. naismelijih kadrova u istoriji filma

lako su se prvi put upoznali kada im je bilo osam godina, jer su išli u istu školu, Serđo Leone i Enio Morikone profesionalnu saradnju su započeli tek 25 godina kasnije. „Imali smo divan odnos“, seća se Morikone. „Serđu se dopala muzika za dva vesterna koju sam prethodno komponovao i nazvao me je da zajedno radimo na filmu * а рипа дојага. Од росе ка пи је Дао svu slobodu u stvaranju“.

„Muzika za sledeći film je bila izvanredna u poređenju s prethodnim, a svaka sledeća saradnja bi nadmašila prethodnu u kvalitetu. Vrhunac smo dosegli u filmu “Bilo jednom u Americi - to je apsolutno remek-delo uzvišene književnosti“.

Jedan od Morikoneovih poštovalaca, kompozitor Hans Cimer („Gladijator“, „Kralj lavova“), otkrio je kako je način rada između Enija i Serđa oslobo-

FAKULTET DRAMSKIH UMETNOSTI U BEOGRADU

| SPECIJALISTIČKE STU DIJE

REKLAMA |

dio reditelja da štvori smele trenutke u kinematografiji: „Znam da je Serđo uvek prvo puštao Enija da napiše muziku. To mu je na neki način davalo neku snagu da se dugo zadrži na jednom kadru jer je znao da će uz njega imati odličnu muzičku pratnju“.

Rad na špageti-vesternima šezdesetih godina prošlog veka

proslavio je Morikonea i smestio ga rame uz rame s Leoneovom zvezdom kamenog lica Klintom Istvudom. Kompozitorove smele kombinacije zvukova, od nadrealnih zvižduka i avetinjskih soprana do električnih gitara od kojih vam niz kičmu kreću žmarci, postale su nezaobilazni deo Leoneovog grozničavog oživljavanja vesterna. Morikone je tako-

Podrešan izbor Braiana de Palme

Stakato muzika na perkusijama za film „Nedodirljivi“ Brajana de Palme donela je Morikoneu jednu od pet nominacija za „Oskar“. „De Palma je presladak!“, kaže Morikone. „On poštuje muziku i kompozitore. Za 'Nedodirljive je prihvatio sve što bih mu predložio, ali onda je poželeo neki komad koji se meni uopšte nije dopao. Naterao me je da napišem neku trijumfalnu muzičku pratnju za policiju. Mislim da sam napravio devet verzija i rekao sam mu: 'Samo nemoj da odabereš sedmu + varijantu, molim te, pošto je ta najgora”. Iznate štaje uradio? ПАЗ je baš nju! Ali na kraju se i ona lepo uklopila u filmi |

đe bio pod uticajem realnih zvukova kojima je davao zloslutne tonove, poput motiva zavijanja kojota iz filma „Dobar, loš, zao“ ili zaglušujućeg otkucavanja džepnih satova kojima se odbrojava trenutak pred pucnjavu u filmu „Za dolar više“. On nije zamišljao muzičku pratnju kao nešto što će jednostavno biti nasnimljeno na scenu, već kao organski deo utkan u teksturu filma.

Morikoneov uspeh u Leoneovim filmovima pratio je rizik da će postati poznat kao specijalista za kaubojce. „To je ozbiljna greška“, ističe Morikone, „jer ja sam uradio muziku za 400 filmova od kojih su samo 30 vesterni. Ako pažljivo pogledate moju fiImografiju, videćete da sam specijalista za vesterne, ljubavne priče, političke drame, akcione trilere, horore i tako dalje. Drugim rečima, ja sam specijalista za muziku“.

| - Raspisu suju k а | = /: akademske | specijalističke OGI LI

i Ra in uk OD OON. - Prestižne međunarodne studije sa dve а

је с | о ЈЕ Ка с

Ровтап] Се ммекод те Ја r| ||

_ la С је (моја _

Уа sve pravce