Bosanska vila

1904 БОСАНСКА ВИЛА 1904.

ОПТЕКЕ и ПРИЖАВИ.

Капооа! ој | пој : слој. бог!. Харпзао Апдто О

“у рукама "имамо »Иђотик га ођубаје јожић Бомепа«. Ма зупен 1адаје Јасозјатеп_ за аКадепија гпаповн 1 штјеов,“ Кајјеа УНЕ зувлајк [. Оледте! др. Т. Магене 1 дат. Р. Вогате.

Џ Хастеђи 1908. Фјева 9 2:50 Кеџпе.

_У овоме „Хђомики“ на страни 4878. штам"пан је рад Андрије | Јовићевића, под натписом:

ничкој, тета РКО а и ||| ППБ || 1070 По

Андрија. (Андро) Перов Јовићевић. био је мој

_ тимназијски, а доцније неко вријеме ш по државној

служби друг, те га добро познајем, као вриједна и

_ марљива радишу, па по могућности и данас пратим

_његов рад на литерарном пољу. Ја цијеним његов

патои лУОб 1

Баз родни живот и обичаји у катунској, ријечкој, црм=

нио цртеже. или Г ово оне стимке народних. вевова ш шара по хаљинама, ш да је уз те цртеже или снимке по бројевима означио народна имена поједи- | них тих везова и шара или њихових дијелова. Узмимо један лијеп примјер тијех назива и имена | Стјешан Митров Љубиша у И. књизи Мричања Вукл _ Дојчевића у Мекоме на глаб, а некоме ма част паноси пмена разнијех врста народних везова као: вођице, " ошве, прутци и кретељци, лебрице, оканца, косјерићи, усперци, ттапе, кола, веруге, полице, кршчице, вијуге. и ошвице. Јовићевић је имао прилику, да то потање шепита, дозна и обради. опттрније још цртеж или слике да приложи. Тијем бим његов рад добио већу важност, а српске им стране везиље чешће би спомињале пишшчево шме ш вшше се ње-

- товим "радом. могле послужити, а то не би ни потету 5

рад“ У толико више, што ми данас имамо. на лите-

"рарном пољу мали број радника, бар штампају своје радове.

онијех, којш Што се тиче специјално горе

истакнутог рада Јовићевићева, ја имам изнијети неке ·

_ своје примједбе. У првоме реду примјећујем, да Јовићевић“ овдје говори о народном животу и обичај има

_у катунској, ријечкој, црмничкој, љешанској и бјело-

павлићкој нахији, па је. било умјесно из сваке "Од ти=

_ јех нахија донијети по | слику, кад је писац __већ био намјерио, уз овај рад, и слике шанијети. Од

осам слика, што су уз овај рад изнијете, у првој су.

двојица средовјечних људи из ријечке нахије, 1 момчуљка, Ј овићевићева мати и шестеро мушке дјеце,

_ међу којима ће, безбели, бити и које дијете самога -_ писца. Друга слика, је лик самота, писца; трећа ] једне | младе матере из ријечке нахије са дјететом повије_ним у »екадарској колијевци«; из ријечке нахије, с торбом у лијевој руди, а под · сликом пише: Прна. Гора: Ђевер. Пета је слика један

четврта. младо момче.

· Цеклињанин, оредовијечан човјек из ријечке нахије,

ва струком око рамена и »вељом« пушком преко рамена, а под њим пише: Црна. Гора: Ратник. Шеста, - је слика двије дјевојчице, | Ол Који је И ПИ _ зајо5н“: заобради ј нахије, Седма је слика. поивеињ вонанина =

- гаје "на аи па га пол

"жена, наравно из ријечке нахије; а осма је слика са

поттивом: »Невјеста шде у род « слика једне младе _ жене из ријечке нахије, која опасана »бемером« води

"синчића. лијевом руком а на глави носи · торбу

_ Дакле све ове слике су из ријечке нахије, а то се у

"овоме раду. не спомиње нигдје, те бп многи читаоци _

се "реченога рада. по: овим сликама, могли имати. криве па и НОШЊИ прногорској -

појмове о лицу, изгледу, _ уопште, јер се у томе скоро. све нахије разликују "једна од друге, а особито ријечка нахија. Јовићевић |

је барем требао истаћи, да су споменуте слике из. "ријечке нахије, а не износити их. као опште црно

- горски тип и ношњу.

Ја. држим, да би писац учинио "већу корист и _српскоме језику и да би већи интерес побудио његов чланак, да је уз горње слике, или без слика, из-

било на уштрб. Но Јовићевићу је и данас на вријеме да допуни овај. свој рад.

Читаоци би имали бољи појам и јаснију велику по појединим врстама хаљина, да је писац и на

изнесенијем сликама по оројевима означио поједине. –

врсте одијела Изгледа да се писац журио овијем _ радом, јер га је доста површно обрадио, а за некоје хаљине каже, да се у реченијем нахт израђују. онако, као на ријечком граду, п

| ПАРА Балији, По Је 1 његова » рођава жив

Бују ондје, али тврдити исто и за остале споменуте нахије — није умјесно. – - и

Љ сам 1 и одрастао НА кату покој нахији и Пи

ве ла нето а п. да > ми а назтви“ поједини "дијелова и врста. одијела те- су у Јовиће"вића опису за. ата МОЛ неки називи. нови, | налурени. им Јовићевићев | што напише,

заводиза. не, желим омало и И мода

љиво, хладнокрвно. прочита; "јесу ЛТ му добри изрази, шта му треба одати. или избрисати; па нека ил 10 трећи. пут ПрОИ или можда даде још“ коме вичну. тијем. стварима - = онда да изађе нешто печеније. |

Јовићевећ вели („бога к“ стр. Зе »Повој је дугачки, а уски руб од свите (чохе)« си »није домаћа парађевина него се купује«. у катунској нахији ово је обратно. Повој је од домаће вуне, до: таћа пзрађе"вина ш тка се на стативама, а ријетко је гдје, искључујући варолли и њихову близину, од свите. „Кад _ се дјеца почну носити на рукама, онда се почнун " облачити «.. Дјеца се ме носе, него дјецу носе на рукама; а: наравно да се толшка дјеца не облаче, него их облаче, обукују. »Поврх кошуљице, облачи се са.

ТИТ а ОРН

“ ОГ | ПР табит |

> До ноге "које се

а у пате сео нахији панај а се навлаче вунене или памучне чаратице,

и потпуније, па —