Branič

БРОЈ 18.

Б Р А Н 11 Ч.

611

ШЕХУ1-Ш0ДН0 ШЕЛЕЗШПКО ПРАВО 7 ВРЕШЕ РАТА од ј Л оренца р т а јн а (БАСТДВАК , 1 III. НРАВО РАТУЈУШ1Х. СТРАНА II ЖЕДЕЗНИЦЕ. Нитање о праву ратујућих страна, онако како смо га мп иреддожили, било би врло просто, да развнће железнпца није угало у једпу нову Фазу ; ова је <т>аза тек отпочела да ее развпја, али у будуће она има да да два облика железничког нрава на случај рата, док међутим ова правна разлика не може се применнти нп на трговачке лађе, ни на пошту, ни на телеграФ. Још у почетку железнице еу са тачке гледишта права својнне могле бити разлпковане на две категорије : на железнице што припадају државк и иа железнице што прпнадају иоједгтци.ма. Ова подела, која је важна за све односе железничке , важна је тако исто и за њихово ратно право. У односу на њихово ратно право, мп можемо резумирати и разлику ових двеју категорија железница. Приватне железнпце сачнњавају важан део народнога богас-тва, како са њиховим иепокретннм етаблисманима, тако и са нокретним матерпјалом; алп државне железнице сачињавају важан део снаге државне. Покретнн материјал приватних железнпца, којн је одређен за јавни саобраћај, може бити употребљен на службу државну у случају рата нарочптом наредбом државне власти, а иокретнн матерпјал државних железннца са свим оним што му нрипада, стоји на аисолутном расположењу државне власти и иотчињен је њеним наредбама. Чиновницп приватних железница везанп су грађанским уговором, који уступа нред вигаом силом и дужни су да се покоравај у само онда, кад пх та виша сила — у случају рата непријатељска оружана војска — не нримора да узму други иравац; чиновници државних железница слуге су државне н као такови везанп су нарочитом дисцинлином н вернонтћу, што је дугују општем добру, коме они п служе. Напослетку приходи приватних железница долазе у нриватне касе, које ни у случају рата ратујућа страна не може заузети; прнходи државних железннца, напротив, улазе у јавне касе п стоје на апсолутном расположељу владе , те се пмају сма-